Od września przejąłem grupę 6-7 latków. O dziwo, nie jest to początkująca grupa, 75% dzieciaków trenuje ze mną od ponad roku. Jest to wystarczający czas, aby moi mali piłkarze poznali dokładnie zasady treningu, ćwiczenia, ustawienie etc. Dla mnie to ulga, bo nie muszę wszystkiego tłumaczyć od początku. Dzisiaj przedstawię przykładową jednostkę treningową, którą przeprowadziłem w zeszłym tygodniu (15.10.2015). Było duuuużo dzieciaków, ale każdy wyszedł z treningu zadowolony. I zmęczony. Było szybko, intensywnie i efektywnie.

W zeszłym tygodniu miałem 18 ćwiczących 6-latków. Nie spodziewałem się większej ilości dzieciaków na kolejnym treningu. Początek zajęć o godz. 17:00, dwie minuty przed treningiem 8 dzieciaków. Pierwsza myśl – ok, dzisiaj bedzie luźniej, jeszcze max 3-4 osoby przyjdą. 17:02, zbiórka, sprawdzenie listy obecności, 10 osób. Nie jest źle. 3 minuty później, przyszły posiłki w liczbie… 15. Nagle zrobiło się czarno w niewielkiej sali gimnastycznej. Teoretycznie dla mnie to nie powinien być problem, mam supermoc, pracuję w szkole. Do ekstremalnych warunków jestem przyzwyczajony, ale sami spójrzcie:

Sytuacja nr 1: Trening – 20 dzieci, pól Orlika do dyspozycji, pilka dla każdego, caly sprzęt -talerzyki, pachołki, słupki, drabinka koordynacyjna, znaczniki. Myślę sobie – ehhh, 20 osób na treningu.
Sytuacja nr 2: Szkoła – 20 dzieci w malej sali gimnastycznej, brak wystarczającej ilości piłek. Mało czasu. Myślę sobie-ufff dobrze, że dzisiaj tylko dwudziestka ćwiczących…
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia, czy tylko ja tak mam?

Założony strój sportowy? Zmienione buty? Zapraszam na trening 😀

Trening piłki nożnej – przykładowa jednostka – obwód stacyjny (70′)

Część organizacyjna (5′)

Zbiórka zawsze w jednym miejscu. Sprawdzam listę obecności, ograniczamy część wstępną do minimum. MINIMUM. Bez zbędnych objaśnień wyjaśnień, dzieciaki nie usiedzą w jednym miejscu dłużej niż 2′.

Rozgrzewka (15′)

Podzieliłem uczestników na 4 rzędy (6,6,7,6 osób). Mogłem ustawić więcej rzędów, intensywność byłaby większa, ale miałbym mniejszą kontrolę nad poprawnym wykonywaniem ćwiczeń przez dzieciaków. Ćwiczenia:

-trucht

-krążenie ramion, przód i tył

-skipy

-podskoki odstawno-dostawne

-podskoki jednonóż, obunóż

-sprinty

-sprinty z różnych pozycji startowych

Berek „Kolorowy berek drużynowy”

Do zabawy potrzebne są koszulki/znaczniki w dwóch kolorach. Podczas treningu miałem do dyspozycji zielone i białe trykoty.  Uczestników dzielimy na 3 zespoły. W pierwszej rundzie zespół zielony goni „białych” oraz zawodników bez kolorowych koszulek. Dotknięte osoby przez berka mogą zostać wybawione tylko przez zawodników o tym samym kolorze koszulki. Złapane osoby przyjmują pozycję, którą zalecicie. Może to być postawa swobodna, rozkrok, przysiad etc. Po 2 minutach zmiana kolorowych berków.

kolorowy berek

Zobacz również: Znasz wszystkie rodzaje berków?

Na co zwrócić uwagę podczas zabawy:

  • zabawa kończy się, gdy wszyscy zostaną złapani lub po upływie określonego czasu
  • motywujemy uczestników, aby współpracowali ze sobą
  • zwiększamy/zmniejszamy ilość berków w zależności od poziomu grupy
  • złapane osoby przyjmują różne pozycje (wszystko zależy od naszej kreatywności)

Obwody stacyjne (25′)

Ustawiłem 3 stacje:

-drabinka koordynacyjna

-obręcze gimnastyczne

-prowadzenie piłki zakończone strzałem

obwod stacyjny

Kluczowe jest ustawienie trenera, tak aby widział (w miarę możliwości) wszystkich ćwiczących. Zaletą obwodu stacyjnego jest aktywne uczestnictwo każdego dziecka. Podczas mojego treningu dzieciaki kształtowały koordynację ruchową, skoczność, oraz ćwiczyły prowadzenie piłki zakończone strzałem. Chyba nie muszę pisać, którą stację dzieciaki najbardziej kochały, prawda? Każda stacja po 7-8′, zmiana zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara.

1 stacja – drabinka koordynacyjna

Ćwiczenia kształtujące koordynacje ruchową wprowadzam już u przedszkolaków. Po kilku miesiącach zauważam duży progres, zalecam coraz trudniejsze ćwiczenia. W jednostce treningowej zastosowałem podskoki:

obunóż w przód

trening-piłki-nożnej-ćwiczenia-z-użyciem-drabinki-koordynacyjnej3-300x74 (1)

naprzemianstronne LN i PN

trening-piłki-nożnej-ćwiczenia-z-użyciem-drabinki-koordynacyjnej2-300x75

obunóż przód-obunóż-do prawego boku-przód-prawy bok

trening-piłki-nożnej-ćwiczenia-z-użyciem-drabinki-koordynacyjnej6-300x133

2 stacja – obręcze gimnastyczne

Ustawiłem obręcze jak na ilustracji. Wersja A – podskoki w obręczach (prawa, lewa noga), Wersja B podskok obunóż w obręczach, Wersja C – obunóż, rozkrok, obunóż, rozkrok.

obrecze gimnastyczne

3 stacja – prowadzenie piłki zakończone strzałem

Prowadzenie piłki (blisko nogi) uderzenie do bramki. Co 2′ zmiana bramkarzy, po strzale dziecko wraca na koniec rzędu.

Mecz piłki nożnej (25′)

Podzieliłem ćwiczących na 4 drużyny. System „każdy z każdym”. Kolejność meczów (po 4′):

1vs2, 3vs4, 1vs3, 2vs4, 1vs 4, 2vs3

Zobacz również: Trening piłki nożnej – obwód stacyjny dla dzieci dla dzieci U12

Nie ukrywam, po treningu byłem bardziej zmęczony od dzieci. Opanować tak dużą grupę nie jest łatwo, trzeba się dwoić i troić, żeby wszystko miało ręce i nogi. Jestem ciekaw, jakie niespodzianki czekają mnie na kolejnych treningach. Jeśli macie propozycje swoich ćwiczeń, piszcie śmiało na mejla. Najciekawsze gry, zabawy i ćwiczenia opublikuję na blogu (z informacją o autorze).

Ale to nie wszystko… Więcej ćwiczeń piłkarskich, gier i zabaw ruchowych możesz znaleźć w moim zestawie ćwiczeń „Jak zostać profesjonalnym piłkarzem”. Do każdego zestawu dołączam gratis 35 konspektów lekcji/treningu.

magiczny świat gier i zabaw ruchowych


This will close in 0 seconds


Facebook Like Box provided by plumber orange county