zasady nauczania

Jakie zasady nauczania stosujemy podczas lekcji wychowania fizycznego?

Zadaniem nauczyciela jest nie tylko uczyć dzieci podstawowych elementów techniki, zasad gry, taktyki, ale także oddziaływać wychowawczo. Błędy popełnione w pracy z młodzieżą mogą drogo kosztować w późniejszym okresie.

Jakie środki dydaktyczne wyróżniamy w procesie nauczania?

  • zasady nauczania
  • formy nauczania
  • metody nauczania
  • fazy nauczania nowego elementu

Lekcje wychowania fizycznego należy prowadzić z uwzględnieniem zasad dydaktycznych. Podstawowe zasady nauczania to:

  1. poglądowości
  2. systematyczności
  3. świadomego i aktywnego uczestnictwa
  4. stopniowania trudności
  5. wszechstronności
  6. utrwalania

  Zobacz również: Gry i zabawy ruchowe jako podstawa rozgrzewki ogólnorozwojowej

Zasada poglądowości

Realizowana jest przede wszystkim przez pokaz i objaśnienie danego ruchu, a równoczesne zainteresowanie nim i spowodowanie chęci wykonania demonstrowanych ćwiczeń. Dla mnie jest to podstawowa zasada w nauczaniu początkujących. Nie wyobrażam sobie, aby nauczyciel/instruktor nie potrafił pokazać podstawowych ćwiczeń z zakresu gimnastyki, sportów drużynowych, lekkiej atletyki. W pracy z grupą początkujących, pokaz powinien być dokładny i prawidłowy, ze szczególnym uwzględnieniem dominant danego ruchu. Dzieci muszą mieć punkt odniesienia, łatwiej im wykonać dany ruch po naszym wcześniejszym pokazie.

happy-kids-barrethall

Zasada systematyczności

Polega na ciągłym i prawidłowym powtarzaniu podstawowych elementów techniczno-taktycznych. Nauczyciel wychowania fizycznego powinien. tak zaplanować proces nauczania, aby każde nowe ćwiczenia wiązało się z poprzednim i kolejno przygotowywać do nowych, trudniejszych elementów.

Zasada świadomości i aktywności

Każde dziecko powinno wiedzieć i rozumieć, jaki jest sens wykonywania danego ćwiczenia i gdzie ma ono zastosowanie w grze. W części wstępnej nauczyciel powinien zaznajomić uczniów z głównymi założeniami lekcji.

zasada świadomości

Zasada stopniowania trudności

Każde ćwiczenie musi być dopasowane do umiejętności ćwiczących. Wymaga to od prowadzącego znajomości różnorodnych ćwiczeń. Zadania ruchowe muszą być dopasowane do wieku, płci i stopnia przygotowania fizycznego i technicznego. Należy pamiętać o następujących regułach postępowania:

  • od elementu prostego do złożonego
  • od elementu łatwego do trudnego
  • od elementów znanych do nieznanych

Zasada wszechstronności

Wymaga od nauczyciela przygotowania młodzieży do wykonywania różnorodnych zadań. Uczniowie powinni wykonywać podstawowe elementy techniki z zespołowych gier sportowych, lekkiej atletyki, gimnastyki etc. Nauczyciel wychowania fizycznego powinien oddziaływać nie tylko na sferę fizyczną, ale także psychiczną i społeczną. Niestety zasada wszechstronności nie zawsze stosowana jest przez trenerów, wystarczy spojrzeć na piłkarzy, a dokładniej na ustawienie ich kończyn (najczęściej kolana szpotawe, związane z nierównomiernymi obciążeniami).

Zasada utrwalania 

Polega na ciągłym powtarzaniu elementów techniczno-taktycznych . W ciągłym  powtarzaniu dążymy do wytworzenia nawyku ruchowego, bez którego trudno sobie wyobrazić współczesną grę.

Soccer-Exercises-for-Kids1

Stosowanie zasad nauczania pomaga w realizacji założeń edukacyjnych i wychowawczych. Wymaga jednak od nauczycieli stosowania różnorodnych środków oraz  dużej gamy ćwiczeń dostosowanych do poziomu umiejętności ćwiczących.

Reasumując, zasady nauczania są nieodzownym elementem procesu nauczania. 


This will close in 0 seconds


Facebook Like Box provided by plumber orange county