Jakie zasady nauczania stosujemy podczas lekcji wychowania fizycznego?
Zadaniem nauczyciela jest nie tylko uczyć dzieci podstawowych elementów techniki, zasad gry, taktyki, ale także oddziaływać wychowawczo. Błędy popełnione w pracy z młodzieżą mogą drogo kosztować w późniejszym okresie.
Jakie środki dydaktyczne wyróżniamy w procesie nauczania?
- zasady nauczania
- formy nauczania
- metody nauczania
- fazy nauczania nowego elementu
Lekcje wychowania fizycznego należy prowadzić z uwzględnieniem zasad dydaktycznych. Podstawowe zasady nauczania to:
- poglądowości
- systematyczności
- świadomego i aktywnego uczestnictwa
- stopniowania trudności
- wszechstronności
- utrwalania
Zobacz również: Gry i zabawy ruchowe jako podstawa rozgrzewki ogólnorozwojowej
Zasada poglądowości
Realizowana jest przede wszystkim przez pokaz i objaśnienie danego ruchu, a równoczesne zainteresowanie nim i spowodowanie chęci wykonania demonstrowanych ćwiczeń. Dla mnie jest to podstawowa zasada w nauczaniu początkujących. Nie wyobrażam sobie, aby nauczyciel/instruktor nie potrafił pokazać podstawowych ćwiczeń z zakresu gimnastyki, sportów drużynowych, lekkiej atletyki. W pracy z grupą początkujących, pokaz powinien być dokładny i prawidłowy, ze szczególnym uwzględnieniem dominant danego ruchu. Dzieci muszą mieć punkt odniesienia, łatwiej im wykonać dany ruch po naszym wcześniejszym pokazie.
Zasada systematyczności
Polega na ciągłym i prawidłowym powtarzaniu podstawowych elementów techniczno-taktycznych. Nauczyciel wychowania fizycznego powinien. tak zaplanować proces nauczania, aby każde nowe ćwiczenia wiązało się z poprzednim i kolejno przygotowywać do nowych, trudniejszych elementów.
Zasada świadomości i aktywności
Każde dziecko powinno wiedzieć i rozumieć, jaki jest sens wykonywania danego ćwiczenia i gdzie ma ono zastosowanie w grze. W części wstępnej nauczyciel powinien zaznajomić uczniów z głównymi założeniami lekcji.
Zasada stopniowania trudności
Każde ćwiczenie musi być dopasowane do umiejętności ćwiczących. Wymaga to od prowadzącego znajomości różnorodnych ćwiczeń. Zadania ruchowe muszą być dopasowane do wieku, płci i stopnia przygotowania fizycznego i technicznego. Należy pamiętać o następujących regułach postępowania:
- od elementu prostego do złożonego
- od elementu łatwego do trudnego
- od elementów znanych do nieznanych
Zasada wszechstronności
Wymaga od nauczyciela przygotowania młodzieży do wykonywania różnorodnych zadań. Uczniowie powinni wykonywać podstawowe elementy techniki z zespołowych gier sportowych, lekkiej atletyki, gimnastyki etc. Nauczyciel wychowania fizycznego powinien oddziaływać nie tylko na sferę fizyczną, ale także psychiczną i społeczną. Niestety zasada wszechstronności nie zawsze stosowana jest przez trenerów, wystarczy spojrzeć na piłkarzy, a dokładniej na ustawienie ich kończyn (najczęściej kolana szpotawe, związane z nierównomiernymi obciążeniami).
Zasada utrwalania
Polega na ciągłym powtarzaniu elementów techniczno-taktycznych . W ciągłym powtarzaniu dążymy do wytworzenia nawyku ruchowego, bez którego trudno sobie wyobrazić współczesną grę.
Stosowanie zasad nauczania pomaga w realizacji założeń edukacyjnych i wychowawczych. Wymaga jednak od nauczycieli stosowania różnorodnych środków oraz dużej gamy ćwiczeń dostosowanych do poziomu umiejętności ćwiczących.