Gry i zabawy ruchowe z piłką-prowadzenie piłki. Wszystkie poniższe ćwiczenia wykorzystałem w swoich lekcjach. Stale modyfikuję treningi, uwzględniając wiele czynników (poziom umiejętności grupy, warunki bazowe).Wyróżniamy prowadzenie piłki:
-prostym podbiciem
-zewnętrznym podbiciem
–wewnętrznym podbiciem
-wewnętrzną częścią stopy oraz sytuacyjne
Przed rozpoczęciem gier i zabaw ruchowych należy dokładnie objaśnić prawidłową technikę prowadzenia piłki różnymi częściami stopy. Zaczynamy od ćwiczeń oswajających z piłką m.in:
Nauka swobodnego operowania piłką
-prowadzenie ze zmianą kierunku
-j.w w szybszym tempie
-podbijanie piłki prostym podbiciem LN i PN
-podbijanie piłki udem LN i PN
-toczenie piłki podeszwą tyłem
-toczenie piłki podeszwą przodem
-przetaczanie piłki podeszwą do wewnątrz LN i PN
-w wolnym truchcie, prowadzenie piłki dowolnym sposobem
-wyrzut piłki oburącz w przód, chwyt piłki przed sobą
Ćwiczenia oswajające z piłką (żonglerka)
-podbijanie stopą piłki od podłoża
-żonglerka piłki PN
-żonglerka piłki LN
-żonglerka piłki PN i LN na zmianę
-żonglerka PN i LN w powietrzu
-j.w na zmianę
-żonglerka piłki w różnych formach-marszu, truchcie
-żonglerka w grupie: po jednym, kilku udrzeniach
Gry i zabawy ruchowe z piłką-przykłady
Ćwiczenie wprowadzające do prowadzenia piłki prostym podbiciem, zewnętrznym podbiciem, wewnętrzną częścią stopy, podeszwą. Prowadzenie piłki wskazanym przez trenera sposobem, na gwizdek zatrzymanie piłki różnymi częściami ciała:
podeszwą
kolanem
siadamy na piłce
łydką
barkiem
łokciem
brzuchem(w pozycji leżenia przodem)
czołem
brodą
Przybory i urządzenia: boisko do piłki nożnej, 12 piłek, 4 pachołki
Liczba uczestników: 12 uczniów
Przebieg i organizacja zabawy:
Każdy uczeń prowadzi piłkę w wyznaczonym polu. Zadaniem ćwiczącego jest prowadzenie piłki oraz wybicie piłki współćwiczącego poza pole zabawy. Wygrywa osoba, która jako ostatnia zostanie na boisku z piłką. Pole zabawy można wyznaczyć za pomocą pachołków lub linii boiska do siatkówki.
WSKAZÓWKA
Gdy zostanie mała liczba ćwiczących, należy zmniejszyć boisko (1/2 boiska, następnie 1/4). Gdy zostaną dwie osoby, często za wszelką cenę prowadzą swoja piłkę. Musimy zakomunikować o czasie zakończenia zabawy (np. 30s do końca). Do tego czasu musi zostać wyłoniony zwycięzca.
Dzieci bardzo pozytywnie nastawione są do zabawy, jednakże trzeba dobrze ją zorganizować a także należycie przeprowadzić. Inny wariant:
-jeden uczeń wybija piłkę, pozostali prowadząc piłkę, starają się ją utrzymać w polu. Wygrywa osoba, która jako ostatnia zostanie z piłką w polu.
Zabawa „Poprowadź do swojej dziupli”
Przybory i urządzenia: ½ boiska do piłki nożnej, 16 pachołków, 16 lub więcej piłek
Liczba uczestników: 12-16 uczniów
Przebieg i organizacja zabawy:
Na środku boiska tworzymy pole, w którym znajdują się piłki. Zadaniem uczniów jest jak największe nagromadzenie piłek w swoich dziuplach. Zabawa kończy się, gdy ostatnia piłka zniknie ze środka.
WSKAZÓWKA
Wprowadzamy różną punktacje za różne piłki. Inne warianty:
-kradzież piłki z innych dziupli, ale tylko jeżeli nie ma tam zawodnika
-bonusowe punkty za kradzież z innej dziupli
-różne formy transportu piłki do dziupli (toczenie piłki ręką, kozłowanie, bieg z piłką)
Zabawa „Uciekaj od piłki”
Przybory oraz urządzenia: ½ boiska do piłki nożnej, 12 piłek, 4 pachołki
Liczba uczestników: 12 uczniów
Przebieg i organizacja zabawy:
Uczniowie prowadzą piłkę w wyznaczonym polu. Na sygnał każdy zawodnik zatrzymuję piłkę podeszwą, opuszcza pole zabawy. Zadaniem uczniów jest ustawienie tak piłek, aby odległość między nimi była większa niż 1,5 metra (odległość dostosować do warunków bazowych oraz poziomu umiejętności uczniów). Zawodnicy, którzy ustawią piłki zbyt blisko siebie, wykonują karne ćwiczenie np. pompki.
WSKAZÓWKA
Zabawa ma charakter orientacyjno-przestrzenny
Zabawa „Murarz z piłkami”
Przybory i urządzenia: boisko do piłki nożnej, 12 piłek
Liczba uczestników: 13 uczniów
Przebieg i organizacja zabawy:
Jeden uczeń („murarz”) ustawiony na środkowej linii boiska, pozostali ustawieni na linii pola karnego. Na gwizdek uczniowie prowadzą piłkę sposobem wybranym przez trenera, na drugą stronę boiska, nie dając się złapać „murarzowi”. Złapana osobą dołącza i automatycznie staję się drugim „murarzem”.
WSKAZÓWKA
Zwracamy uwagę, aby uczeń poprawnie prowadził piłkę. Kopnięcie piłki na drugą stronę skutkuje dyskwalifikacją. Murarz porusza się tylko po linii środkowej.
Zabawa „Zmień pozycję jak najszybciej”
Przyrząd i urządzenia: boisko do piłki nożnej, 12 piłek
Liczba uczestników: 12 uczniów
Przebieg i organizacja zabawy:
Uczniowie ustawieni w dwóch szeregach, po przeciwnych stronach boiska (twarzą do siebie). Na gwizdek, prowadzenie piłki sposobem wskazanym przez trenera, ze zmianą stron. Wygrywa zespół, który szybciej zmieni pozycję
WSKAZÓWKA
Należy zwrócić szczególną uwagę na bezpieczeństwo podczas zabawy. Uczniowie nie mogą kierować wzroku tylko na piłkę, ale także muszą patrzeć przed siebie, aby uniknąć zderzenia z przeciwnikiem. Piłka musi być dokładnie zatrzymana na linii. Ćwiczenie przeznaczone dla zaawansowanych grup.
Zabawa „Wygraj z kolegą”
Przybory i urządzenia: ½ boiska do piłki nożnej, 2 piłki
Liczba uczestników: 12 uczniów
Przebieg i organizacja zabawy:
Uczniowie ustawieni w dwóch rzędach (pozycja wyjściowa-siad skrzyżny). Zadaniem ucznia jest sprint do piłki rzuconej przez nauczyciela oraz powrót prowadząc piłkę sposobem wskazanym przez nauczyciela. Wygrywa uczeń, który wykona ćwiczenie szybciej.
WSKAZÓWKA
Różne pozycje startowe:
-siad prosty
-siad rozkroczny
-leżenie przodem
-leżenia tyłem-podpór przodem
-podpór tyłem
Zabawa przeznaczona głównie dla najmłodszej grupy wiekowej (4-6 lat)
Zabawa „Biegnij do pachołków”
Przybory i urządzenia: boisko do piłki nożnej, 12 piłek, 10 pachołków
Ilość uczestników: 12 uczniów
Przebieg i organizacja zabawy:
Na gwizdek prowadzenie piłki wskazanym przez trenera sposobem do pachołków:
a) I gwizdek-I pachołek
b) II gwizdki-II pachołki
c) III gwizdki-III pachołki
d) IV gwizdki-IV pachołki
WSKAZÓWKA
W grupie początkującej należy najpierw przeprowadzić ćwiczenie bez piłek. Sygnał gwizdka można zastąpić klaśnięciem. Zabawa ma charakter orientacyjno-przestrzenny.
Ale to nie wszystko… Więcej ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych możesz znaleźć w moim zestawie ćwiczeń „Jak zostać profesjonalnym piłkarzem”. Do każdego zestawu dołączam gratis 35 konspektów lekcji/treningu.
Szukasz profesjonalnych ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych?
Chcesz mieć wszystkie materiały zawsze pod ręku?
Nie trać czasu, zamów książkę “90 gier i zabaw ruchowych z piłką”, e-book “120 pomysłów na atrakcyjną rozgrzewkę dla dzieci” , a będziesz zawsze przygotowany do zajęć ruchowych!
Zajrzyj do mojego sklepu po więcej publikacji.