Oj, nadrabiam zaległości z zeszłego roku. Przed Wami kolejny wpis związany z zabawami ruchowymi, czyli to co dzieciaki lubią najbardziej. Dzisiaj skupię się na zabawach orientacyjnych, które są banalnie proste w realizacji, nie wymagają specjalistycznego sprzętu, a przede wszystkim dają dużo frajdy dzieciakom. Póki co, ćwiczenia ścisłe idą w odstawkę, czas na zabawę. Zainteresowani?

Gry i zabawy ruchowe mają jedną, najważniejszą zaletę – UNIWERSALNOŚĆ. W każdej zabawie kształtujemy wybrane cechy motoryczne. Wystarczy urozmaicić formę ruchu, sposób poruszania, a zabawa ma inny charakter. W opisanych poniżej zabawach dzieciaki kształtują przede wszystkim:

  • orientacje przestrzenną
  • koordynację wzrokowo-ruchową
  • szybkość (czas reakcji)
  • współpracę w grupie

W każdej zabawie możecie dodać piłki, zwiększyć/zmniejszyć ilość sprzętu. Wszystko zależy od liczebności grupy, wielkości sali/boiska oraz zaawansowania dzieci. Oczywiście, liczę na Wasze kreatywne pomysły. To nie może się nie udać, do dzieła!

Gry i zabawy ruchowe a rodzina

Czy wiesz, że…

Gry i zabawy ruchowe odgrywają kluczową rolę w prawidłowym rozwoju psychofizycznym dzieci. W wychowaniu do aktywności ruchowej we wczesnym dzieciństwie nieoceniony wpływ mają rodzice. Jest to pierwsze środowisko socjalizacji, wprowadzające dziecko w świat szeroko pojętej aktywności fizycznej.

Poprzez gry i zabawy ruchowe kształtujemy nie tylko aktywność fizyczną dzieci, ale także stymulujemy rozwój psychiczny oraz przygotowujemy do życia w społeczeństwie.

Gry i zabawy ruchowe mają nieoceniony wpływ na prawidłową relację dziecko-rodzic.

Gry i zabawy ruchowe w rodzinie niosą za sobą szersze konsekwencje w postaci wdrażania do aktywności fizycznej, zamiłowania do wysiłku fizycznego oraz wzmacniają więzi rodzinne. Niektóre formy aktywności ruchowej zaniedbane w młodszym okresie, nie da się zastąpić w życiu dorosłym. Nabywanie przez dzieci nawyków zabawowych pozostawia trwały ślad w życiu dorosłym. Młodzież w miarę dojrzewania chętniej spędza czas z rówieśnikami, jednak nadal rodzina stanowi punkt odniesienia w kwestii systemu wartości.

Gry i zabawy ruchowe w rodzinie niosą za sobą wiele wartości wychowawczych, które mają istotny wpływ na kontakty międzyludzkie. W atmosferze wspólnie spędzonego aktywnie czasu, rodzice mogą wychowywać swoje dzieci, kształtować osobowość, pobudzać i rozwijać takie cechy jak: wytrwałość, odpowiedzialność, wspólne działanie w grupie, pomoc partnerowi, szacunek do innych uczestników. Aktywność ta ma nie tylko wpływ na same dzieci, ale także na rodziców, którzy lepiej poznają swoje dzieci, ich potrzeby oraz oczekiwania.

Czemu piszę o grach i zabawach ruchowych w rodzinie? Od pół roku jestem szczęśliwym tatą, a powyższa wiedza przyda mi się na pewno, w końcu każdy chce być super daddy, prawda? 🙂

Przejdźmy do sedna wpisu, czyli zabaw ruchowych orientacyjnych…


Gry i zabawy ruchowe orientacyjne

Zabawa „Nie bądź gapą”

Dzieci ustawione przy talerzykach. Na gwizdek zamiana pozycji. Po kilku rundach, zmieniamy formę ruchu (podskoki, skipy, przeplatanka etc). Jak już uczestnicy zapoznają się z podstawową zasadą zmiany pozycji. wprowadzamy element rywalizacji. Zdejmujemy talerzyk z pola zabawy, jeden uczestnik (A) nie ma swojej „bazy”. Na gwizdek zmiana pozycji, „gapą” jest uczeń, który nie zajął żadnego talerzyka. Po kilku rundach możecie usunąć kolejne talerzyki, tak żeby zwiększyć intensywność zabawy.

gry i zabawy ruchowe nie badz gapa

Na co zwrócić uwagę podczas prowadzenia zabawy?

  • rozpoczynamy od prostych form ruchowych, bez rywalizacji
  • dzieci muszą zmienić się pozycją
  • kto dobiegnie pierwszy, zajmuje talerzyk
  • podpowiadamy uczniom, aby biegli do najbliższego talerzyka

Zabawa „Odwróć talerzyk”

Na polu zabawy ustawiamy talerzyki – połowa odwróconych. Zadaniem jednej drużyny jest ustawienie sprzętu w prawidłowej pozycji, przeciwnicy odwracają sprzęt. Czas zabawy 2′. Wygrywa drużyna, która więcej ustawi talerzyków zgodnie ze swoim zadaniem. W drugiej rundzie zmiana ról. W młodszych grupach – wszystkie talerzyki odwrócone (duuuużo sprzętu), na gwizdek zawodnicy poprawiają talerzyki. Mierzę czas, w kolejnych rundach motywuję ich do jeszcze szybszego wykonania zadania. Ważna jest współpraca w grupie oraz odpowiedni czas reakcji. Możecie wykorzystać zabawę w starszej grupie, ale skracamy czas do minimum (10-20s).

Zabawa „Zamień miejsce”

Proponuję przeprowadzić zabawę w małej sali gimnastycznej. Dzieciaki ustawiają się w szeregu, jedna osoba staje na środku. Przygląda się ustawieniu kolegów/koleżanek, odwraca się, w tym czasie wybieramy, kto z kim się zamienia. Na początku możemy wymienić tylko jedną/dwie osoby, potem utrudniamy zadanie. Każdy po kolei stara się zapamiętać ustawienie partnerów. Możliwości jest nieskończenie wiele, dodajcie do tego sprzęt (piłki, szarfy, koszulki), a dobra zabawa gwarantowana. Kształtujemy spostrzegawczość, pamięć, współpracę w grupie.

Zabawa „Baza”

Uczestnicy poruszają się po polu zabawy, nie mogą wchodzić do bazy (1,2,3,4). Poruszanie sposobem wskazanym przez nauczyciela/trenera. Na gwizdek – dzieci biegną do bazy 1, II – do bazy 2 etc. Możecie wprowadzić element rywalizacji – kto ostatni w bazie, odpada. Po kilku rundach, dodajemy zadania w bazach np. baza 1 – przysiady, baza 2 – marsz na czworakach itd. Zabawę możecie również przeprowadzić z piłkami. Dzieciaki prowadzą/kozłują/toczą piłkę, na gwizdek zajmują bazę. Jest tylko jedno ALE – istnieje duże prawdopodobieństwo, że dzieciaki po gwizdku będą za wszelką cenę chciały zdobyć bazę, niekoniecznie zważając na poprawne prowadzenie piłki/kozłowanie/toczenie piłki. Nie robimy wtedy rywalizacji, zwracamy uwagę na poprawną technikę wybranego elementu.

Zabawa „1,2,3,4”

Zabawę warto przeprowadzić w początkowej częście lekcji/treningu. Uczestnicy poruszają się w rozsypce, na naszy sygnał dobierają się w 2,3,4 lub 5. Osoba, która nie dołączy do żadnej grupy – odpada. Po każdej rundzie jest coraz mniej zawodników, sami zdecydujcie kiedy kończy się zabawa. Przed każdą rundą, dokładnie liczymy uczestniów, dzieciaki kombinują jak najlepiej się ustawić. Często biegają obok siebie, co na krótką metę daje efekty, ale z każdą rundą kończy się przyjaźń 🙂 Jeśli widzę, że i tak dzieciaki biegają obok siebie, przedłużam rundę, dopóki nie rozstawią się w większej odległości. W jednej klasie, dzieciaki dobierały się według sympatii, a nie czasu reakcji na sygnał dźwiękowy. Gdy dziecko dołączy do danej grupy, to ZOSTAJE, nawet pomimo sprzeciwu pozostałych (czasem się to zdarza, niestety).

Zabawa „Znajdź swoją grupę”

Uczniowie poruszają się po boisku, wymieniają między sobą szarfy. Na gwizdek, uczestnik zostaje w tej grupie, jaki ma kolor szarfy w ręce. Każda drużyna musi zorganizować się jak najszybciej, zająć dowolną bazę.

Swoją drogą, niezłe warunki na lekcje wychowania fizycznego, zgubić się można w tej sali gimnastycznej. W szkole pracuję w-hmmm… 7-8 krotnie mniejszym pomieszczeniu. Mam trening piłki nożnej w podobnej wielkości sali, ale żeby nie było różowo – podzielona jest na 3 sektory. Na jednym jest balet, muzyczka w tle i wszechobecny hałas wykańcza mnie, a po każdych zajęciach moje gardło marzy o wcześniejszej emeryturze. Zawsze powtarzam sobie przed treningiem: nie krzycz tyle, używaj gwizdka, oszczędzaj struny głosowe, jeśli chcesz spiewać kiedyś w Royal Albert Hall. Tak, za bardzo się wczuwam, kiedyś stracę głos. Na własne życzenie.


Zabawa „Złap mnie, jeśli potrafisz”

Uczestnicy ustawieni w dwóch rzędach. Zawodnik A biegnie przez jedną bramkę, B biegnie do bramki po przekątnej (swojej), A zdobywa punkt, jeśli przekroczy bramkę 1 lub 2, obrońca B musi go dotknąć (zdobywa pkt.) Nie używamy gwizdka, zawodnik B cały czas obserwuje rywala, odpowiednio reaguje na ruchy przeciwnika.Ważne, A startuje do swojej bramki, w momenci startu nie zmienia decyzji, nie może wybrać drugiej bramki. Po kilku rundach zamiana ról. Zabawę możecie przeprowadzić z piłkami – pojedynki 1v1. . Analogiczne zadanie – A wybiera kierunek biegu, B biegnie przez swoją bramkę, trener wprowadza piłkę do gry, zawodnicy wchodzą w pojedynek 1v1, musza poprowadzić piłkę przez 1 lub 2 bramkę przeciwnika.

Zabawa „pomarańczowy czy żółty pachołek?”

Zawodnicy ustawieni w dwóch rzędach. Pierwsi uczestnicy wchodzą w pole wyznaczone przez pachołki (dwa żółte i dwa pomarańczowe). Na nasz sygnał – dziecko dotyka pachołków, zgodnie z poleceniem nauczyciela/trenera. Po wykonaniu zadania, biegnie w stronę piłki, wygrywa osoba która pierwsza dotknie piłki (lub innego sprzętu).

Zabawa „pachołek, koszulka, talerzyk”

Na polu zabawy ustawiamy talerzyki, pachołki, koszulki (lub inny sprzęt). Trzymamy sprzęt w rękach (za plecami). Zawodnicy poruszają się po boisku, na nasz sygnał, podnosimy sprzęt (koszulkę lub talerzyk lub pachołki), dzieci biegną do wskazanego przez nas przyboru. Modyfikacja – unosimy:

-koszulkę i talerzyk – dzieci poruszają się do pachołka

-koszulkę i pachołek – dzieci poruszają się do talerzyka

-pachołek i talerzyk – dzieci poruszają się do koszulki

Inna wersja zabawy:

Dzieci ustawione w dwóch rzędach. Przed każdym rzędem ustawiony jest pachołek, talerzyk, koszulka. Unosimy do góry np. koszulkę, dziecko startuje, biegnie do koszulki, obiega, wraca na początek rzędu. Wygrywa osoba, która pierwsza wykona zadanie.
Zobacz również:
Gry i zabawy z piłkami – łap i uciekaj!
Gry i zabawy ruchowe – berek z piłkami
Berek z piłkami – Wasze pomysły na turbo zabawę
Zabawa ruchowa – nie bądź gapą!
Zabawa ruchowa – strażnik Texasu
Gry i zabawy orientacyjno-porządkowe nie tylko dla najmłodszych
Gry i zabawy ruchowe z piłką – przeprawa przez rzekę
Gry i zabawy ruchowe dla przedszkolaków – tajemnicza księga dzungli
Gry i zabawy ruchowe z balonami. Witaj w balonowym świecie!
Gry i zabawy ruchowe bez tajemnic – w prostocie siła!
Gry i zabawy ruchowe – zagraj w kółko i krzyżyk
Gry i zabawy ruchowe bez przyrządów – uwolnij swoją wyobraźnię
Zróbmy twórczy bałagan. Zabawa ruchowa – pole minowe
Od przedszkolaka do starszaka. Gra „Płonące wieżowce”
Gry i zabawy ruchowe orientacyjne


Jeśli podoba Ci się wpis, śmiało polajkuj, udostępnij. Zachęcam do obserwowania mojego profilu na Instagramie pierwszytrener.pl_, na którym umieszczam fotki z meczów, treningów oraz podróży.

Szukasz profesjonalnych ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych?
Chcesz mieć wszystkie materiały zawsze pod ręku?
Nie trać czasu, zamów książkę „90 gier i zabaw ruchowych z piłką”, e-book „120 pomysłów na atrakcyjną rozgrzewkę dla dzieci” , a będziesz zawsze przygotowany do zajęć ruchowych!

90 gier i zabaw ruchowych z piłką

KSIĄŻKA Z BLISKA

120 pomysłów na atrakcyjną rozgrzewkę dla dzieci 

KSIĄŻKA Z BLISKA



This will close in 0 seconds


Facebook Like Box provided by plumber orange county