Cześć!
Przychodzę dzisiaj z super pomysłem na wyścigi rzędów, który poznałem podczas konferencji Grassroots 2018 w Łodzi. Byłem przekonany, że żadna forma wyścigów rzędów nie może mnie już niczym zaskoczyć. Ot, z reguły bezmyślne bieganie z dodatkowymi zadaniami ruchowymi (z piłką/bez piłki, pachołkami, stożkami etc). Nic odkrywczego, po pewnym czasie przychodzi rutyna. Jedyna kochana, rutyna. Czas to zmienić!
Wyścig rzędów w 4 liniach jest dla większości uczniów niemałych wyzwaniem! Koniec głupiego biegania, czas na pełną koncentrację, skupienie oraz współpracę w grupie. Tu niekoniecznie wygrają najszybsi, liczy się precyzja oraz dokładność wykonania zadania. Jesteście gotowi? To przeczytajcie w ciszy…
Podczas konferencji Grassroots 2018 w Łodzi, trenerzy prowadzili ćwiczenia, gry i zabawy ruchowe z ściśle wyselekcjonowaną grupą AMO (Akademia Młodych Orłów). Tylko nieliczni pracują z dziećmi o tak wysokich umiejętnościach techniczno-taktycznych. Trochę brakuje mi szkoleń, w których trener prowadzi zajęcia pokazowe z grupą średniozaawansowaną (duża liczebność, problemy organizacyjne, wychowawcze etc). Bo właśnie z takimi dzieciakami najczęściej pracujemy. Nie zawsze mamy do dyspozycji dużą salę gimnastyczną, sprzęt sportowy, czy też odpowiednią liczbę uczniów (parzysta/nieparzysta). Rozumiem jednak, że zawsze MUSZĄ to być modelowe pokazy. Ok, równamy do góry, nie do dołu. Na warunki pracy nie mamy wpływu, na wszystko inne już tak, więc zakasamy rękawy i bierzemy się do roboty.
W szkole mamy zupełnie inne realia, dlatego KAŻDY przedstawiony środek treningowych musimy dostosować do swojej grupy ćwiczebnej. Wyjdzie, nie wyjdzie, trudno, jesteśmy elastyczni, modyfikujemy na bieżąco założenia lekcyjne. Bierzemy poprawki na wszystko – zachowanie dzieci, ich poziom umiejętności ruchowych, sprawność fizyczną, umiejętność koncentracji etc.
Wyścig rzędów „4 linie” (nazwa robocza) przeprowadziłem w klasie V szkoły podstawowej.
Charakterystyka grupa:
16 chłopców
-większość dzieci charakteryzuje się przeciętną sprawnością fizyczną
-klasa sprawiająca problemy wychowawcze
-problemy z koncentracją, głośne i dziwne zachowania 🙂
-kilka osób nie potrafi panować nad emocjami, zwłaszcza w obliczu porażki.
Dlaczego warto wykorzystać wyścig rzędów w 4 liniach podczas lekcji/treningu?
- kształtujemy spostrzegawczość, koncentrację, współpracę w grupie
- zwracamy uwagę nie tylko na szybkość, ale także dokładność wykonania zadania
- kształtujemy ogólną sprawność fizyczną
- inne spojrzenie na wyścigi rzędów, nowość dla uczniów.
WYŚCIG RZĘDÓW W 4 LINIACH
Kilka słów wstępu…
Tłumaczenie ogólnych zasad „wyścigu rzędów w 4 liniach” zajęło mi dobre kilka minut. Nie jest to łatwe zadanie, zwłaszcza w klasie, w której ciężko mi się prowadzi lekcje. Ustawiłem chłopaków w rzędzie (po 4 osoby w każdym), objaśniłem jeszcze raz reguły. Po chwili, pierwszy zawodnik wystartował, zmienił przedmiot, wrócił, a drugi zagubił się w akcji… W takim przypadku, przerywam ćwiczenie, na spokojnie tłumaczę jeszcze raz. Zawodnicy wykonują próbny wyścig rzędów. Po 3 rundach jest jeden wielki bałagan – każdy rząd ma inaczej ustawiony sprzęt sportowy (tylko jedna drużyna prawidłowo). To normalne. W kolejnych rundach ułatwiłem im zadanie – ustawiłem 3 linie (pachołek, stożek, piłka). Halo, halo, Piotrek były 4 osobowe rzędy, a ustawiłeś 3 linie. Co z 4 osobą w rzędzie? Siedzi na ławce? Nie ma mowy! Zrobiłem 5 rzędów po 3 osoby, jedna osoba (było 16 ćwiczących) pomagała mi w sędziowaniu. Po każdej rundzie zmiana sędziego. W wersji uproszczonej każdy rząd wykonał prawidłowo zadanie. Wróciłem do ustawienia 4 linii. Z każdym kolejnym wyścigiem było coraz lepiej. Przeprowadziłem około 10 wyścigów, z czego dopiero 3 ostatnie były wykonane na zadowalających poziomie. Sami dobrze wiecie, że każda grupa jest inna. Na zajęciach modelowych wszystko wygląda perfect, potem życie weryfikuje nasze plany. Znam swoją grupę, ich możliwości psychofizyczne. Nie denerwowałem się, nie śpieszyłem, na spokojnie tłumaczyłem zasady. Wymaga to jednak anielskiej cierpliwości, której czasem brak 😉
ORGANIZACJA
- Ćwiczący podzieleni na 4 rzędy (lub więcej) po 4 osoby.
- Przed każdym rzędem ustawiony jest pachołek, stożek, piłka, placek (może być inny sprzęt sportowy).
- Tworzymy 4 linie (każdy sprzęt sportowy tworzy linie).
- Grupa wiekowa: od 10 lat
SPRZĘT
- Piłki, pachołki, stożki, placki
PRZEBIEG
- Trener wskazuje kolejność sprzętu sportowego zaczynając od I linii np. stożek-pachołek-placek-piłka.
- Zawodnicy po kolei biegną, ustawiają sprzęt, wracają do swojego rzędu.
- Następny zawodnik wykonuje analogiczne zadanie.
- Wygrywa drużyna, która pierwsza wykona poprawnie zadanie.
WSKAZÓWKI/UWAGI
- Ostatni zawodnik z rzędu ma założony kolorowy znacznik lub szarfę.
- Zawodnik może przestawić tylko jeden przedmiot.
- Ćwiczący nie musi po kolei przestawić sprzętu, ważne jest prawidłowe położenie na wyznaczonej linii.
- Nie wolno rzucać sprzętu.
- Zawodnik, który pomylił się (położył sprzęt nie na tej linii) musi wrócić i poprawić swój błąd.
- Zachęcamy do współpracy w grupie, podpowiadania sobie wzajemnie w rzędzie.
- Nieparzysta liczba uczestników – jeden zawodnik wykonuje wyścig 2 razy.
- Po kilku rundach, dodajemy piłki np. kozłowanie/prowadzenie piłki (w zależności od celu jednostki treningowej).
Filmik z konferencji Grassroots 2018 w Łodzi, Atlas Arena. Trener Piotr Grzelak krótko opisuje zasady, chłopaki z Akademii Młodych Orłów w mig załapują zasady. Oczywiście, nie wygląda to na początku idealnie, ale potem chłopaki rozkręcają się. Modyfikacja wyścigu (od 1’35) to wejście na wyższy poziom. Jeśli Trener wcześniej nie robił z chłopakami z AMO ww. wyścigów rzędów, to jestem pod podwójnym wrażeniem.
Całość konferencji Grassroots oceniam pozytywne, były lepsze i gorsze momenty. Z każdego szkolenia zawsze coś wyciągam dla siebie, choćby jedną małą rzecz, którą potem wykorzystam w dalszej pracy. Wyścig rzędów w 4 liniach to jeden z tych środków treningowych, dla których warto było przyjść do Atlas Areny.