Berek czarodziej vs wybawiciel – to modyfikacja  najpopularniejszej zabawy ożywiającej w Polsce. Berek cieszy się popularnością nie tylko wśród najmłodszych, ale także dorosłych, którzy chętnie biorą udział w zabawie. Każdy z nas w głębi dusza jest dzieckiem, prawda?

Berek czarodziej vs wybawiciel jest dynamiczną zabawą, o dużej intensywności, z wieloma zadaniami ruchowymi. Przede wszystkim zabawa jest atrakcyjna dla dzieci, prosta w organizacji oraz nie wymaga dużej sali gimnastycznej (w zależności od grupy ćwiczebnej) oraz specjalistycznego sprzętu sportowego. W prostocie siła!

Zabawę możecie wykorzystać w każdej grupie wiekowej, bez względu na poziom motoryczny uczniów. Dzieci pełnią 3 role – goniących, uciekających, wybawicieli. Przed każdą rundą obserwuję las rąk – praktycznie wszyscy chcą być berkami lub wybawicielami (z przewagą tych drugich). Jest to męczące dla nauczyciela, z drugiej strony daje niesamowitego kopa do działania. Otrzymujemy informację zwrotną od uczniów – Psze Pana, to jest fajne! Czego chcieć więcej? 🙂

Przygotowałem dla Was zabawę „berek czarodziej vs wybawiciel” w dwóch odsłonach. Zabawę możecie dowolnie modyfikować w zależności od potrzeb, warunków bazowych. Przedstawiam propozycję wyjściową, sami ustalacie liczbę berków/wybawicieli oraz pole zabawy. Warto jednak pamiętać o podstawowych zasadach organizacji zabawa typu „berek” (jeśli macie dodatkowe sugestie, śmiało piszcie).

Jakie są zasady organizacji zabawy ożywiającej typu „berek”?

-krótko objaśniamy zasady zabawy;
-wyznaczamy optymalne pole zabawy;
-berek oznaczony innym kolorem koszulki (lub trzyma szarfę/koszulkę w ręku);
-często zmieniamy berków;
-zwracamy uwagę na intensywność zabawy, zwiększamy/zmniejszamy liczbę berków;
-modyfikujemy poziom trudności w zależności od grupy;
-uczestnicy poruszający się poza polem zabawy są automatycznie złapani
-bierzemy aktywny udział w zabawie ruchowej;
-kontrolujemy czas, w odpowiednim momencie przerywamy zabawę.

Prawidłowa organizacja zabawy ożywiającej typu „berek”

UWAGA

Pole zabawy, liczba berków oraz wybawicieli zależy od Was. Czasem duża liczba berków/wybawicieli nie przekłada się na wysoką intensywność zabawy. Często dodaję berków/wybawicieli, jeśli widzę że zabawa nie jest intensywna, a zawodnicy stoją/biegają w wolnym tempie.

Jakie są metodyczne aspekty nauczania zabaw?:

-zapewnienie wszechstronnego rozwoju wszystkim uczestnikom;
-organizowanie atrakcyjnych i różnorodnych zabaw ruchowych;
-umiejętne kierowanie grupą, dobra organizacja pracy;
-wykorzystanie zróżnicowanych warunków terenowych oraz sprzętu sportowego;
-właściwe organizowanie sytuacji wychowawczych;
-postawa prowadzącego (motywacja, ubiór, punktualność, aktywne uczestnictwo w zajęciach ruchowych).

BEREK WYBAWICIEL (wersja z trenerem/nauczycielem)

ORGANIZACJA
• Trener pełni rolę berka, wyznaczona osoba jest wybawicielem (w dużej grupie – kilka osób).
• Pozostali uczestnicy poruszają się na wyznaczonym polu.
• Grupa wiekowa: od 4 lat
SPRZĘT
• Piłki (modyfikacja)
PRZEBIEG
• Dzieci uciekają przed trenerem.
• Złapana osoba wykonuje przysiad podparty.
• Zadaniem wybawiciela jest dotknąć „zamrożonego” uczestnika.
• Wybawiony zawodnik może wrócić do zabawy.
MODYFIKACJA
• Zawodnicy mają piłkę (oprócz berka i wybawiciela). Dzieci prowadzą piłkę na wyznaczonym polu, po złapaniu przyjmują pozycję wyznaczoną przez trenera. Pozostałe zasady zabawy bez zmian.
WSKAZÓWKI/UWAGI
• Często zmieniamy wybawicieli (dzieci uwielbiają pomagać trenerowi). Stopniowo wycofujemy się z zabawy, przekazując rolę berka dziecku.
• Berek nie może złapać wybawiciela. Trener jest berkiem w najmłodszej grupie.

Zobacz również:
4 zabawy ruchowe na rozgrzewkę – berek po liniach, kolorowy berek drużynowy, berek pizza, berek na liniach
Berek numerowany
Berek lawina z piłkami
Berek z piłkami
Gry i zabawy ruchowe jako podstawa rozgrzewki ogólnorozwojowej

BEREK CZARODZIEJ vs WYBAWICIEL

PRZEBIEG
• Kilku wybranych berków oraz wybawiciel.
• Pozostali uczestnicy poruszają się na wyznaczonym polu.
• Złapana osoba stoi w rozkroku.
• Tylko wybawiciel może wybawić złapanego (przejście między jego nogami).
• Berek nie może złapać wybawiciela.
• Berek i wybawiciel mają różne koszulki (znaczniki, szarfy).
• Dzieci zmieniają się rolami, co jest dla nich atrakcyjne (mają do wykonania trzy różne zadania – uciekają, gonią, wybawiają).
MODYFIKACJA
• Wybawiciel trzyma obręcz gimnastyczną w ręku. Złapana osoba, stoi nieruchomo w miejscu, wybawiciel przekłada koło przez złapanego (od góry do dołu). Obręcz musi być na podłożu – tylko wtedy wybawiony może wrócić do zabawy. W kolejnej rundzie – osoba wybawiona staje się wybawicielem.
WSKAZÓWKI/UWAGI
• Berek nie może stać przy złapanej osobie, czekać na wybawiciela.
• Berek nie może od razu złapać wybawionej osoby (bufor bezpieczeństwa 2-3s).
• Wybawiciele kształtują orientację przestrzenną, czas reakcji.
• Dzieci uwielbiają dodatkowy sprzęt w zabawach, każdy chce być wybawicielem (dotyczy modyfikacji).

Modyfikacji/wersji berka jest nieskończenie wiele, ograniczeniem jest tylko nasza wyobraźnia. Możemy stosować różne wariacje jednego berka, nie tylko z pożytkiem dla dzieci, ale także dla nas. Wszakże monotonne lekcje to prosta droga do wypalenia zawodowego. A tego nie chcemy, prawda?

Szukasz profesjonalnych ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych?
Chcesz mieć wszystkie materiały zawsze pod ręku?
Nie trać czasu, zamów książkę “90 gier i zabaw ruchowych z piłką”, e-book “120 pomysłów na atrakcyjną rozgrzewkę dla dzieci” , a będziesz zawsze przygotowany do zajęć ruchowych!

Zajrzyj do mojego sklepu po więcej publikacji.

This will close in 0 seconds


Facebook Like Box provided by plumber orange county