Zmodyfikowane gry zespołowe – to świetna alternatywa, urozmaicenie każdej lekcji wychowania fizycznego/treningu. Zaskoczmy uczniów nową grą! Zróbmy coś innego – ustalmy nowe zasady, użyjmy dodatkowego sprzętu sportowego, łączmy różne dyscypliny w jednej grze. To nic trudnego, wszystko zależy od naszej pomysłowości i kreatywności. Do dzieła!

Dzieci będą zachwycone nowymi grami, każda zmiana reguł gry jest nowością dla uczniów, czymś nieoczekiwanym, odskocznią od „tradycyjnych” gier zespołowych. Oczywiście, na początku może być lekki opór – ale jako to? Dlaczego jest druga piłka w grze? Wcześniej tak nie graliśmy! Po chwili, dzieciaki szybko się przestawiają i chłoną nowe zasady, super przy tym się bawiąc. Polecam!

Zmodyfikowane gry zespołowe – Wasze propozycje na super zajęciach ruchowe. Przed Wami wpis społecznościowy, czyli tworzone przez WAS dla NAS 🙂 Na grupie FB (Nauczyciele WF i trenerzy) nauczyciele i trenerzy opublikowali pomysły na zmodyfikowane gry zespołowe. Pojawiły się dziesiątki super gier, szkoda żeby Wasze propozycje „zaginęły” w otchłaniach FB (według amerykańskich naukowców średni żywot posta na FB to 3h…).

Postanowiłem zebrać zmodyfikowane gry zespołowe w kupę (dzięki za mejle) i opublikować na łamach bloga. Pod każdą grą macie krótkie info o autorze. Gotowi? 3,2,1 zaczynamy!


ZMODYFIKOWANE GRY ZESPOŁOWE

Wszystkie animacje stworzyłem za pomocą Unicoach Creator.

3 ZASADY

ORGANIZACJA

  • Dwie równe drużyny.
  • Boisko do piłki nożnej/sala gimnastyczna.
  • Gra jest połączeniem piłki ręcznej, piłki nożnej i koszykówki.
  • Cel: Tworzenie linii podania, komunikacja, rotacja pozycji.

SPRZĘT

  • piłka

PRZEBIEG

  • Zawodnicy poruszają się po wyznaczonym polu.
  • Podajemy piłkę rękoma – nie wolno biegać z piłką.
  • Kiedy chcemy przejąć piłkę, przecinamy linię podania – NIE wyrywamy piłki.
  • Strzelamy gola nogą w polu karnym (nie ma bramkarza).
  • Gol strzelony głową liczony za 2 pkt.

WSKAZÓWKI/UWAGI

  • Modyfikacja – podajemy piłkę tylko po podłożu.
  • Używamy piłki nożnej (rozmiar 4).
  • Kiedy liczba zawodników jest nieparzysta możemy wyznaczyć „jokera”, który jest z drużyną, która posiada piłkę.
  • Najczęstsze błędy: Zbyt duża ilość zawodników w jednej przestrzeni, dzieci podają piłkę do góry zamiast bezpośrednio do zawodnika.

Kilka słów o autorze pomysłu:

Marcin Gębicki – jestem trenerem futsalu z uprawnieniami UEFA Futsal B, koordynatorem Akademii FUTSAL Kids TORUŃ, Animatorem Zabaw Sportowych,  jednocześnie prowadzę grupę rocznika 2010/2011, 2007/2008 i 2004/2005. Prowadzę treningi indywidualne z ramienia Polish Soccer Skills. Współpracuję z klubem Ekstraklasy Futsalu z FC Toruń. Organizuję obozy sportowe dochodzeniowe oraz obozy stacjonarne. Odbyłem staż trenerski na Malcie w Malta Futsal School.

DĘTKA

ORGANIZACJA

  • Dwie równe drużyny.
  • Liczba zawodników w zespole zależy od wielkości sali gimnastycznej.
  • Nauczyciel pełni rolę sędziego.

SPRZĘT

  • dętka, kolorowe koszulki lub znaczniki

PRZEBIEG

  • Mecz rozpoczyna się wybiciem przez prowadzącego dętki w górę.
  • Zadaniem zawodników jest podbijając dętkę trafić w wyznaczony cel należący do drużyny przeciwnej (np. obręcz).
  • Jeśli wyznaczymy za cel kosz – punkty zdobywane są, gdy „dętka” uderzy z przodu w tablicę, bądź obręcz.
  • Dętki nie wolno kozłować, łapać w ręce (można ją jedynie podbijać).
  • Nie ma autów, gdy piłka dotknie ściany gra toczy się dalej.
  • Jeżeli zawodnik złapie piłkę, bądź zacznie ją kozłować, przeciwnicy rozpoczynają z boku boiska poprzez podbicie dętki w górę. W takiej sytuacji nie wolno uderzać bezpośrednio w tablicę.
  • Wygrywa drużyna, którą w wyznaczonym czasie zdobędzie więcej punktów.

WSKAZÓWKI/UWAGI

  • Każde przewinienie (złapanie piłki w ręce, kozłowanie, zachowanie nie fair play) skutkuje przekazaniem dętki drużynie przeciwnej, którą rozpoczyna grę z boku boiska.
  • U dzieci starszych możemy utrudnić grę poprzez wprowadzenie zasady, że dętka nie może upaść na ziemię. Jeżeli dętka upadnie, z boku boiska rozpoczyna drużyna przeciwna.
  • U młodszych dzieci wyznaczamy duży cel łatwy do zdobycia (np. cała ściana za linią końcową boiska).

RZUCANKA

ORGANIZACJA

  • Na środku boiska tworzymy koło.
  • Dwie równe drużyny.
  • Wielkość boiska, koła oraz liczba zawodników uzależniona od przestrzeni, jaką mamy do wykorzystania.

SPRZĘT

  • stożki, piłki

PRZEBIEG

  • Zawodnicy poruszają się na własnej połowie.
  • Wymieniają podania między sobą (atak pozycji w piłce ręcznej).
  • Rzucają piłkę w ten sposób, aby ta odbiła się od półkola należącego do drużyny przeciwnej.
  • Punkt zdobywa się, gdy piłka następnie odbije się na połowie rywala.

WSKAZÓWKI/UWAGI

  • Gramy do 10 punktów.
  • Najlepiej sprawdza się piłka gąbczasta.
  • Wymagana określona liczba podań.
  • Zachęcamy do stosowania rotacji na pozycjach.
  • Można rzucać z wyskoku.
  • Zwracamy uwagę, aby piłkę rzucali wszyscy zawodnicy, a nie tyko najlepszy uczeń.
  • Najczęstsze błędy: Brak podań, brak ruchu z/bez piłki, jeden zawodnik rzuca (najlepszy).

Kilka słów o autorze pomysłu:


Konrad Kaczmarczyk – jestem Absolwentem Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie na kierunku Wychowanie Fizyczne.  Posiadam  licencją trenerską UEFA C, uczestniczyłem w wielu kursokonferencji z tej dziedziny. Dodatkowo jestem instruktorem snowboardu i pływania. Doświadczenie w pracy z dziećmi zdobyłem głownie  jako instruktor-wychowawca na obozach, stokach narciarskich, w klubie piłkarskim oraz na basenie. Dodatkowe hobby to wędkarstwo oraz górskie wędrówki.

Zobacz inne społecznościowe wpisy:

Dlaczego warto ćwiczyć grę w badmintona na zajęciach pozalekcyjnych Izabela Iwanejko
Sztuki walki – wczoraj i dziś Dariusz Zalewski
Jak czytać trenera – 10 punktowa mapa dla rodzica i nie tylko Adam Blidzewski
Dlaczego futsal jest atrakcyjny dla dzieci? Marcin Gębicki

DWA OGNIE Z UŻYCIEM WIELU PIŁEK

ORGANIZACJA

  • Dwie drużyny (liczba uczestników dowolna).
  • Zespoły ustawione na swoich połowach.

SPRZĘT

  • piłki gumowe, piłki do siatkówki

PRZEBIEG

  • Zasady podobne jak w tradycyjnym zbijaku. Osoba trafiona piłką, siada na ławce.
  • Można wybawiać poprzez złapanie piłki.
  • Zbicie w głowę jest niezaliczone (tylko w pozycji stojącej).
  • Wygrywa drużyna, która zbije wszystkich lub więcej zawodników w wyznaczonym czasie.

WSKAZÓWKI/UWAGI

  • Szybkie tempo, częste zbicia, wszyscy aktywni podczas gry.
  • 2-3 lub więcej piłek na polu gry.
  • W przypadku zbicia, zawodnicy biorą piłkę (nie obowiązuje przepis o wznowieniu piłki przez drużynę, której zawodnik został zbity). Gra jest dynamiczna, bez przerw.
  • Zawodnik z piłką jest zbity (nawet jeśli przeciwnik rzuci piłkę, a on się obroni swoją piłką).
  • Zawodnik rzucony w głowę jest zbity, jeśli jest w pozycji skulonej, leżącej itd.
  • Zwracamy uwagę na bezpieczeństwo podczas gry, zawodnicy muszą być ZAWSZE odwróceni przodem do przeciwnika.
  • Zawodnik z piłką może chwycić drugą piłkę – wybawia kolegę/koleżankę z drużyny.
  • Najczęstsze błędy: Zawodnik zostaje trafiony piłką w plecy, gdy sięga po piłkę, skupiona uwaga tylko na jednej piłki (trafiony zawodnik jest zaskoczony zbiciem).

Kilka słów o autorze:

Tak, musiałem dodać swoje 3 grosze. Chcesz mnie bliżej poznać, wejdź w zakładkę O MNIE.

Jeśli gram w zbijaka/dwa ognia, to tylko z użyciem kilku piłek. Jedna piłka = mała intensywność gry (niektórzy uczniowie są nieobecni, stoją w miejscu, podpierają ścianę). Duża liczba piłek to dodatkowa porcja emocji, jeszcze lepsza współpraca w grupie, większy nacisk na koordynację wzrokowo-ruchową.

Jeśli masz pomysł na inne zmodyfikowane gry zespołowe, to śmiało pisz. Planuję kolejne wpisy z Waszymi propozycjami gier, czekam na mejle i prywatne wiadomości na FB.

Zachęcam do aktywnego udziału w grupie na FB Nauczyciele WF i trenerzy. Nie zapominajcie o Fanpage, newsletterze, Twitterze i Linkedin. Wiecie, gdzie mnie szukać 🙂

Piątka!


Facebook Like Box provided by plumber orange county