Zmodyfikowane gry zespołowe – to świetna alternatywa, urozmaicenie każdej lekcji wychowania fizycznego/treningu. Zaskoczmy uczniów nową grą! Zróbmy coś innego – ustalmy nowe zasady, użyjmy dodatkowego sprzętu sportowego, łączmy różne dyscypliny w jednej grze. To nic trudnego, wszystko zależy od naszej pomysłowości i kreatywności. Do dzieła!
Dzieci będą zachwycone nowymi grami, każda zmiana reguł gry jest nowością dla uczniów, czymś nieoczekiwanym, odskocznią od „tradycyjnych” gier zespołowych. Oczywiście, na początku może być lekki opór – ale jako to? Dlaczego jest druga piłka w grze? Wcześniej tak nie graliśmy! Po chwili, dzieciaki szybko się przestawiają i chłoną nowe zasady, super przy tym się bawiąc. Polecam!
Zmodyfikowane gry zespołowe – Wasze propozycje na super zajęciach ruchowe. Przed Wami wpis społecznościowy, czyli tworzone przez WAS dla NAS 🙂 Na grupie FB (Nauczyciele WF i trenerzy) nauczyciele i trenerzy opublikowali pomysły na zmodyfikowane gry zespołowe. Pojawiły się dziesiątki super gier, szkoda żeby Wasze propozycje „zaginęły” w otchłaniach FB (według amerykańskich naukowców średni żywot posta na FB to 3h…).
Postanowiłem zebrać zmodyfikowane gry zespołowe w kupę (dzięki za mejle) i opublikować na łamach bloga. Pod każdą grą macie krótkie info o autorze. Gotowi? 3,2,1 zaczynamy!
ZMODYFIKOWANE GRY ZESPOŁOWE
Wszystkie animacje stworzyłem za pomocą Unicoach Creator.
3 ZASADY
ORGANIZACJA
- Dwie równe drużyny.
- Boisko do piłki nożnej/sala gimnastyczna.
- Gra jest połączeniem piłki ręcznej, piłki nożnej i koszykówki.
- Cel: Tworzenie linii podania, komunikacja, rotacja pozycji.
SPRZĘT
- piłka
PRZEBIEG
- Zawodnicy poruszają się po wyznaczonym polu.
- Podajemy piłkę rękoma – nie wolno biegać z piłką.
- Kiedy chcemy przejąć piłkę, przecinamy linię podania – NIE wyrywamy piłki.
- Strzelamy gola nogą w polu karnym (nie ma bramkarza).
- Gol strzelony głową liczony za 2 pkt.
WSKAZÓWKI/UWAGI
- Modyfikacja – podajemy piłkę tylko po podłożu.
- Używamy piłki nożnej (rozmiar 4).
- Kiedy liczba zawodników jest nieparzysta możemy wyznaczyć „jokera”, który jest z drużyną, która posiada piłkę.
- Najczęstsze błędy: Zbyt duża ilość zawodników w jednej przestrzeni, dzieci podają piłkę do góry zamiast bezpośrednio do zawodnika.
Kilka słów o autorze pomysłu:
Marcin Gębicki – jestem trenerem futsalu z uprawnieniami UEFA Futsal B, koordynatorem Akademii FUTSAL Kids TORUŃ, Animatorem Zabaw Sportowych, jednocześnie prowadzę grupę rocznika 2010/2011, 2007/2008 i 2004/2005. Prowadzę treningi indywidualne z ramienia Polish Soccer Skills. Współpracuję z klubem Ekstraklasy Futsalu z FC Toruń. Organizuję obozy sportowe dochodzeniowe oraz obozy stacjonarne. Odbyłem staż trenerski na Malcie w Malta Futsal School.
DĘTKA
ORGANIZACJA
- Dwie równe drużyny.
- Liczba zawodników w zespole zależy od wielkości sali gimnastycznej.
- Nauczyciel pełni rolę sędziego.
SPRZĘT
- dętka, kolorowe koszulki lub znaczniki
PRZEBIEG
- Mecz rozpoczyna się wybiciem przez prowadzącego dętki w górę.
- Zadaniem zawodników jest podbijając dętkę trafić w wyznaczony cel należący do drużyny przeciwnej (np. obręcz).
- Jeśli wyznaczymy za cel kosz – punkty zdobywane są, gdy „dętka” uderzy z przodu w tablicę, bądź obręcz.
- Dętki nie wolno kozłować, łapać w ręce (można ją jedynie podbijać).
- Nie ma autów, gdy piłka dotknie ściany gra toczy się dalej.
- Jeżeli zawodnik złapie piłkę, bądź zacznie ją kozłować, przeciwnicy rozpoczynają z boku boiska poprzez podbicie dętki w górę. W takiej sytuacji nie wolno uderzać bezpośrednio w tablicę.
- Wygrywa drużyna, którą w wyznaczonym czasie zdobędzie więcej punktów.
WSKAZÓWKI/UWAGI
- Każde przewinienie (złapanie piłki w ręce, kozłowanie, zachowanie nie fair play) skutkuje przekazaniem dętki drużynie przeciwnej, którą rozpoczyna grę z boku boiska.
- U dzieci starszych możemy utrudnić grę poprzez wprowadzenie zasady, że dętka nie może upaść na ziemię. Jeżeli dętka upadnie, z boku boiska rozpoczyna drużyna przeciwna.
- U młodszych dzieci wyznaczamy duży cel łatwy do zdobycia (np. cała ściana za linią końcową boiska).
RZUCANKA
ORGANIZACJA
- Na środku boiska tworzymy koło.
- Dwie równe drużyny.
- Wielkość boiska, koła oraz liczba zawodników uzależniona od przestrzeni, jaką mamy do wykorzystania.
SPRZĘT
- stożki, piłki
PRZEBIEG
- Zawodnicy poruszają się na własnej połowie.
- Wymieniają podania między sobą (atak pozycji w piłce ręcznej).
- Rzucają piłkę w ten sposób, aby ta odbiła się od półkola należącego do drużyny przeciwnej.
- Punkt zdobywa się, gdy piłka następnie odbije się na połowie rywala.
WSKAZÓWKI/UWAGI
- Gramy do 10 punktów.
- Najlepiej sprawdza się piłka gąbczasta.
- Wymagana określona liczba podań.
- Zachęcamy do stosowania rotacji na pozycjach.
- Można rzucać z wyskoku.
- Zwracamy uwagę, aby piłkę rzucali wszyscy zawodnicy, a nie tyko najlepszy uczeń.
- Najczęstsze błędy: Brak podań, brak ruchu z/bez piłki, jeden zawodnik rzuca (najlepszy).
Kilka słów o autorze pomysłu:
Konrad Kaczmarczyk – jestem Absolwentem Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie na kierunku Wychowanie Fizyczne. Posiadam licencją trenerską UEFA C, uczestniczyłem w wielu kursokonferencji z tej dziedziny. Dodatkowo jestem instruktorem snowboardu i pływania. Doświadczenie w pracy z dziećmi zdobyłem głownie jako instruktor-wychowawca na obozach, stokach narciarskich, w klubie piłkarskim oraz na basenie. Dodatkowe hobby to wędkarstwo oraz górskie wędrówki.
Zobacz inne społecznościowe wpisy:
Dlaczego warto ćwiczyć grę w badmintona na zajęciach pozalekcyjnych Izabela Iwanejko
Sztuki walki – wczoraj i dziś Dariusz Zalewski
Jak czytać trenera – 10 punktowa mapa dla rodzica i nie tylko Adam Blidzewski
Dlaczego futsal jest atrakcyjny dla dzieci? Marcin Gębicki
DWA OGNIE Z UŻYCIEM WIELU PIŁEK
ORGANIZACJA
- Dwie drużyny (liczba uczestników dowolna).
- Zespoły ustawione na swoich połowach.
SPRZĘT
- piłki gumowe, piłki do siatkówki
PRZEBIEG
- Zasady podobne jak w tradycyjnym zbijaku. Osoba trafiona piłką, siada na ławce.
- Można wybawiać poprzez złapanie piłki.
- Zbicie w głowę jest niezaliczone (tylko w pozycji stojącej).
- Wygrywa drużyna, która zbije wszystkich lub więcej zawodników w wyznaczonym czasie.
WSKAZÓWKI/UWAGI
- Szybkie tempo, częste zbicia, wszyscy aktywni podczas gry.
- 2-3 lub więcej piłek na polu gry.
- W przypadku zbicia, zawodnicy biorą piłkę (nie obowiązuje przepis o wznowieniu piłki przez drużynę, której zawodnik został zbity). Gra jest dynamiczna, bez przerw.
- Zawodnik z piłką jest zbity (nawet jeśli przeciwnik rzuci piłkę, a on się obroni swoją piłką).
- Zawodnik rzucony w głowę jest zbity, jeśli jest w pozycji skulonej, leżącej itd.
- Zwracamy uwagę na bezpieczeństwo podczas gry, zawodnicy muszą być ZAWSZE odwróceni przodem do przeciwnika.
- Zawodnik z piłką może chwycić drugą piłkę – wybawia kolegę/koleżankę z drużyny.
- Najczęstsze błędy: Zawodnik zostaje trafiony piłką w plecy, gdy sięga po piłkę, skupiona uwaga tylko na jednej piłki (trafiony zawodnik jest zaskoczony zbiciem).
Kilka słów o autorze:
Tak, musiałem dodać swoje 3 grosze. Chcesz mnie bliżej poznać, wejdź w zakładkę O MNIE.
Jeśli gram w zbijaka/dwa ognia, to tylko z użyciem kilku piłek. Jedna piłka = mała intensywność gry (niektórzy uczniowie są nieobecni, stoją w miejscu, podpierają ścianę). Duża liczba piłek to dodatkowa porcja emocji, jeszcze lepsza współpraca w grupie, większy nacisk na koordynację wzrokowo-ruchową.
Jeśli masz pomysł na inne zmodyfikowane gry zespołowe, to śmiało pisz. Planuję kolejne wpisy z Waszymi propozycjami gier, czekam na mejle i prywatne wiadomości na FB.
Zachęcam do aktywnego udziału w grupie na FB Nauczyciele WF i trenerzy. Nie zapominajcie o Fanpage, newsletterze, Twitterze i Linkedin. Wiecie, gdzie mnie szukać 🙂
Piątka!