Wakacje to świetny czas, żeby jeszcze w większym stopniu bawić się w wymyślanie i organizację ćwiczeń, eksperymentować z nowymi grami i zabawami ruchowymi. Nie chodzi tylko o fakt, że moja głowa jest „luźniejsza” (przerwa od pracy w szkole), ale o mniejszą frekwencję na treningu oraz wyczuwalny luz i brak presji otoczenia. Taki stan mógłby utrzymywać się przez cały rok…
Przedstawię zabawę, którą przerobiłem na swój sposób, trochę spontaniczne, z niewielką ilością improwizacji. Tak, trener powinien być zawsze przygotowany do zajęć, mieć przygotowany plan B, ale czasami improwizacja jest wskazana, zwłaszcza że organizacja treningu sypie się jak domek z kart, bo Pan Trener nie potrafi liczyć do dziesięciu…
Byłem przygotowany do treningu, rozstawiłem sprzęt na boisku, wszystko zgodnie z planem. Już miałem prowadzić kolejną zabawę (pierwsza była najprostszym berkiem) „berek numerowany”, ale źle policzyłem uczestników. Cóż, nie każdy z jest orłem z matematyki. A może w pierwszej zabawie dzieciaki biegały tak szybko, że wydawało mi się że jest ich więcej?
W „berku numerowanym” musi być parzysta liczba uczestników. Tak, mogłem przypisać dwa numerki jednej osobie, ale wiem że zabawa zamieniłaby się w istny bałagan na kółkach. Dla 7-latka ogarnięcie dwóch rzeczy naraz bywa misją z kategorii niemożliwych do wykonania. Odpuściłem.
Jeśli nie znasz berka numerowanego, nic straconego, już niedługo opublikuję mój 4 e-book, tylko z rozgrzewkami „120 pomysłów na atrakcyjną rozgrzewkę dla dzieci”. Zapisz się na newsletter, albo odwiedzaj regularnie Facebook, a dowiesz się pierwszy o szczegółach ww. pozycji.
Sprzęt już wcześniej rozstawiłem, więc sprzątanie kilka minut później nie wchodziło w grę, mało profesjonalnie by to wyglądało, prawda? Improwizacja mode on. Włączyłem 6-sty bieg, szybko przypomniałem sobie zabawę „berek lawina”. Z poroskładanych stożków (talerzyków) zrobiłem 3 boiska. Ustawienie pola zabawy na rysunku.
Grafika stworzona za pomocą Unicoach Creator – www.unicoach-creator.com
Organizacja:
Miejsce: boisko piłkarskie/szkolne
Grupa: 7-9 lat
Czas trwania: 10’
Liczba uczestników: 9
Sprzęt: koszulki/plastrony, piłki, stożki/pachołki – wyznaczamy 3 boiska
Przebieg zabawy „berek lawina z piłką”
Zanim opiszę zabawę, pamiętaj – wszystkie sprawy organizacyjne (liczba uczestników, czas trwania, rozmiar boiska etc.), to Twoja indywidualna decyzja. Modyfikuj zabawę według własnych potrzeb. Baw się tym…
Zabawę możesz przeprowadzić z piłkami/bez piłek. Wykorzystaj ją w treningu piłkarskim lub w innej dyscyplinie (koszykówka, piłka ręczna).
Boisko podzieliłem na 3 małe pola (A – największe, B małe, C- średnie). Rozpoczynamy zabawę na polu A. Dwie osoby trzymają się za ręce (berek), pozostali prowadzą piłkę.
Zobacz również:
Gry i zabawy z piłkami – łap i uciekaj!
Gry i zabawy ruchowe – berek z piłkami
Berek z piłkami – Wasze pomysły na turbo zabawę
Zabawa ruchowa – nie bądź gapą!
Zabawa ruchowa – strażnik Texasu
Gry i zabawy orientacyjno-porządkowe nie tylko dla najmłodszych
Gry i zabawy ruchowe z piłką – przeprawa przez rzekę
Gry i zabawy ruchowe dla przedszkolaków – tajemnicza księga dzungli
Gry i zabawy ruchowe z balonami. Witaj w balonowym świecie!
Gry i zabawy ruchowe bez tajemnic – w prostocie siła!
Gry i zabawy ruchowe – zagraj w kółko i krzyżyk
Gry i zabawy ruchowe bez przyrządów – uwolnij swoją wyobraźnię
Zróbmy twórczy bałagan. Zabawa ruchowa – pole minowe
Od przedszkolaka do starszaka. Gra „Płonące wieżowce”
Zwracamy uwagę na podstawowe elementy techniczne (prowadzenie piłki):
-piłka blisko nogi
-częsty kontakt z piłką
-prowadzenie PN i LN
-wzrok skierowany do przodu, nie na piłkę
-prowadzenie nogą dalszą od przeciwnika (opcjonalnie, dla starszych grup, maluchom nie mieszajmy w głowie)
-zmiana tempa i kierunku biegu
Berek (para) wybija piłkę pozostałym uczestnikom. Zabawa jest dynamiczna, dzieciaki uwielbiają rywalizację. Berek musi współpracować, dwójka nie może się rozłączyć. Na gwizdek przechodzimy do pola B, berek tworzą teraz trzy osoby. Konieczna jest komunikacja miedzy goniącymi, ale już sama „lawina” powoduje, że niektórzy uciekają z piłką poza pole (berek ich wygania) 🙂 Robimy częste zmiany berków, na brak chętnych nie będziecie narzekać. Kolejny gwizdek, zawodnicy wchodzą do pola C i teraz mamy dwóch berków (2xpary). Robi się coraz trudniej, intensywność wzrasta. Po kolejnym gwizdku – wracamy do pola A, tworzymy berka (3 osoby) i parę, czyli 5 osób goni, 4 osoby prowadzą piłkę. Tak naprawdę kombinacji jest nieskończenie wiele, wszystko zależy od Twojej kreatywności.
Jakie są zalety zabawy?
-pełne zaangażowanie uczestników
-różne funkcje na polu – berek lub uciekający z piłką
-dużo bodźców – zmiana pola gry, inna liczba i ustawienie berków
-doskonalimy elementy techniki (poruszanie się po boisku, prowadzenie piłki)
-kształtujemy współpracę w grupie
-dużo śmiechu, radochy, czyli to co najlepsze w zajęciach ruchowych
Szukasz profesjonalnych ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych?
Chcesz mieć wszystkie materiały zawsze pod ręku?
Nie trać czasu, zamów książkę “90 gier i zabaw ruchowych z piłką”, e-book “120 pomysłów na atrakcyjną rozgrzewkę dla dzieci” , a będziesz zawsze przygotowany do zajęć ruchowych!
Zajrzyj do mojego sklepu po więcej publikacji.