Berek numerowany – to (nie) prosta zabawą ożywiająca, którą możecie wykorzystać w każdej grupie (z wyjątkiem maluchów). Zdecydowana większość dzieci kocha wszelkiego rodzaju berki. Nic w tym dziwnego, formy zabawowe są na tyle uniwersalne, że każdy może w nich uczestniczyć bez względu na poziom umiejętności i sprawności fizycznej. Opiszę 3 wersje „berka numerowanego”, które możecie wykorzystać w różnych kategoriach wiekowych. Wcale nie będzie łatwo, wręcz przeciwnie. Zmodyfikowane zasady berka mogą niejednemu zamieszać w głowie. Gotowi? Zaczynamy!
Zabawa ruchowa „Berek numerowany”
ORGANIZACJA
Drużyny ustawione na dwóch połowach. Każdy zawodnik w drużynie ma przypisany numer od 1 do 5 (przy większej liczbie uczestników – numeracja wyższa). Grupa wiekowa: od 7 lat.
SPRZĘT
-kolorowe koszulki/znaczniki
PRZEBIEG
Na naszą komendę np. „1”, zawodnik z nr 1 (biały i czerwony) biegnie na drugą połowę, dotyka (dowolnego) przeciwnika, wraca do swojej drużyny. Wygrywa „jedynka”, która szybciej wykona zadanie (zdobywa punkt dla drużyny). Przeciwnicy uciekają przed berkiem tylko na swojej połowie. Analogiczne zadanie wykonują zawodnicy 2,3,4,5. Wygrywa drużyna, która zdobędzie więcej punktów w wyznaczonym czasie.
WSKAZÓWKI/UWAGI
Trener wskazuje zwycięzców, sędziuje, mierzy czas zabawy. Dziecko zdobywa punkt za – złapanie przeciwnika+powrót na swoją połowę. Podczas zabawy kształtujemy szybkość, czas reakcji, orientację przestrzenną.
Najczęstszy błąd: Dzieci nie wracają na swoją połowę po złapaniu przeciwnika.
Drużyny oznaczone różnymi kolorami koszulek (berek numerowany musi być widoczny dla uciekających). W przypadku nierównych zespołów, jeden zawodnik (z liczebniejszej drużyny) tylko ucieka (nie ma przypisanego numeru).
II wersja
Trener wskazuje dwie cyfry np. 2,3 (dwóch zawodników wbiega na połowę przeciwnika). Drużyna zdobywa punkt, gdy ich dwójka złapie przeciwników i wróci na swoją połowę. Berki nie mogą łapać się wzajemnie, przykład – osoba, która złapała przeciwnika wraca na swoją połowę (podnosi rękę do góry – czeka na partnera), w tym czasie berek z przeciwnej drużyny nie może jej dotknąć. Możemy wprowadzić dodatkowe zadania – berki po powrocie na swoją połowę dobieraj się w dwójkę i ustawiają na linii bocznej.
III wersja
Najtrudniejsza wersja, dla starszej/zaawansowanej grupy. Na gwizdek, zawodnik (1) biegnie na drugą połowę, dotyka rywala, wraca na swoje pole, przybija „piątkę” z partnerem (2), który kontynuuje pościg za rywalem. Wygrywa drużyna, która pierwsza wykona zadanie (wszyscy zawodnicy złapią przeciwnika). Zabawa/gra wymaga współpracy w grupie, ćwiczący muszą znać nie tylko swoją cyfrę, ale także kolegów (kto jest po kim, kto kończy zabawę/grę). Polecam przed każdą rundę, głośno i wyraźnie przypomnieć numerację. Każdego pytamy o przypisany numer, o kolejność biegu. Po każdej rundzie dzieci mają przydzielone inne cyfry. Trudne? Zależy od poziomu grupy, prędzej czy później, wszystko da się wypracować. Eksperymentujmy, bawmy się, kreujmy!
Koniecznie dajcie znać, jak Wam poszło. A może zastosowaliście jeszcze inną wersje/modyfikacje? Zachęcam do komentowania, pisania na FB.
Jeśli masz ciekawe pomysły na zabawy ruchowe, śmiało pisz: piotr.nowak@pierwszytrener.pl
Szukasz profesjonalnych ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych?
Chcesz mieć wszystkie materiały zawsze pod ręku?
Nie trać czasu, zamów książkę “90 gier i zabaw ruchowych z piłką”, e-book “120 pomysłów na atrakcyjną rozgrzewkę dla dzieci” , a będziesz zawsze przygotowany do zajęć ruchowych!
Zajrzyj do mojego sklepu po więcej publikacji.