Uwielbiam wymyślać nazwy gier i zabaw ruchowych. Nomenklatura zabaw w fachowej literaturze jest sztywna, nie w moim stylu. Nazwy moich zabaw często pochodzą z filmów, muzyki albo wymyślam je sam, muszą być atrakcyjne dla uczestników.
Równie dobrze mógłbym nazwać moją grę „Szklana Pułapka, czy „Pamiętniki z 11 września”-ok, trochę przesadziłem, ale mam nadzieję, że rozumiecie, o co mi chodzi. Nazywajcie gry i zabawy, jak chcecie, dzieciaki to uwielbiają, nie trzymajcie się określonych reguł.
Korzysta ktoś jeszcze z podręczników R. Trześniowskiego lub M. Bondarowicz? Niektórzy wykładowcy, nauczyciele traktują ww. pozycje jak Biblię. Są to książki wspaniałe, ale litości, żadna pozycja nie jest ponadczasowa. Czasy się zmieniają, zajęcia wychowania fizycznego powinny być dopasowane do potrzeb dzieci i młodzieży. To od nas zależy, jak będą wyglądać nasze lekcje/treningi. Sięganie po literaturę z lat 50. ubiegłego wieku pomoże nam zorganizować atrakcyjne zajęcia? Serio?
Poniżej przedstawiam grę „Płonące wieżowce” (każdy niech wymyśli swoją nazwę):
Uczniowie podzieleni na dwie grupy-ustawieni w rozsypce. Pachołki rozmieszczone na całym boisku. Zadaniem jednej drużyny jest „burzenie” (strącanie pachołków), a drugiej stawianie pachołków. Wygrywa drużyna, która w wyznaczonym czasie więcej zburzy lub postawi pachołków (w zależności od celów drużyny). Po 2 min. zmiana zadań.
Grę przeprowadziłem z przedszkolakami oraz podczas SKS-u z uczniami klas I-III szkoły podstawowej. Nie widzę przeszkód, aby „Płonące wieżowce” stosować w starszych grupach.
Jak przeprowadzać grę, gdy jest nieparzysta liczba uczestników?
Rezygnuję z rywalizacji, gra jest na tyle atrakcyjna dla dzieciaków, że nie potrzeba „za wszelką cenę” wyłaniać zwycięzców. Drugim rozwiązaniem jest nasze uczestnictwo w grze, co też często robię. Na moment, na jedną chwilę wchodzę w świat zabawy. Każdy chce czasami poczuć się jak dziecko, prawda?
Gra nie może trwać za długo (2 min. na każde zadanie). Nie polecam stawiania pachołków zbyt blisko siebie, niech dzieciaki mają utrudnienie, na pewno więcej pobiegają.
W starszych grupach możecie wprowadzić modyfikację gry (przy zachowaniu zasad) m.in prowadzenie piłki wybranym sposobem (piłka nożna), czy kozłowanie piłki (koszykówka, piłka ręczna). Wszystko zależy od Waszej kreatywności, powodzenia!
Chcesz więcej unikalnych gier i zabaw ruchowych? Pobierz moją książkę „Magiczny świat gier i zabaw ruchowych”.