Współpraca – zdolność do tworzenia więzi i współdziałania z innymi. Ta krótka definicja nie zawsze jest zrozumiała dla naszych uczniów/zawodników. Na każdej lekcji wychowania fizycznego/treningu uczymy dzieci współpracować w grupie, pomagać innym, wspierać kolegów/koleżanki. Z lepszym lub gorszym efektem, ale TO ROBIMY. Kształtowanie współpracy w grupie wynika z nowej podstawy programowej, ale także z samych założeń sportu. Przygotowujemy dzieci do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie, zdrowych relacji z bliskimi. Lekcja wychowania fizycznego/trening jest znakomitą okazją do kształtowania postaw, współpracy w grupie, dążenia do celu wspólnymi siłami.
Zabawa ruchowa „Starszy brat” – kształtuje współpracę w grupie, jest prosta w realizacji, nie wymaga specjalistycznego sprzętu oraz dużej sali gimnastycznej. Zabawę przeprowadziłem w młodszych grupach (kl. IV szkoły podstawowej), ale nie widzę przeszkód, żeby ją zastosować ze starszymi dziećmi. Każdą zabawę należy dostosować do swoich potrzeb – grupy ćwiczebnej, sprzętu, warunków bazowych. Do dzieła!
Więcej o kształtowaniu współpracy w grupie pisałem w poprzednim wpisie. Warto zajrzeć:
Jak nauczyć dziecko współpracy w grupie? Gry i zabawy ruchowe oparte na współpracy
Nie zapominajmy o indywidualizacji treningu/lekcji wychowania fizycznego. Na początku mojej pracy w szkole popełniałem zasadniczy błąd – chciałem realizować te same cele we wszystkich klasach. Piotrek, tak się nie da. Wtedy nie mogłem tego pojąć, na nic była moja frustracja, przekonywanie samego siebie, że jednak dam radę stosować takie same ćwiczenia, zabawy w różnych grupach. Nie dałem rady. Nie brałem pod uwagę umiejętności dzieci, liczebności oraz poziomu współpracy w danej grupie. To błąd. Po latach pracy, setkach lekcji/treningów, człowiek jest mądrzejszy, a zdobyte doświadczenie na pewno pomaga w planowaniu kolejnych zajęć ruchowych. Przejdźmy do sedna wpisu…
Na co zwrócić uwagę w pracy z dziećmi w wieku 7-14 lat?
Etap żywiołowego uprawiania sportu (7-9 lat)
Jest to okres intensywnego rozwoju fizycznego oraz psychicznego dziecka. Zalecane są wszelkie formy ruchu na świeżym powietrzu. Dziecko w okresie wczesnoszkolnym ma szereg obowiązków, jakże innych od beztroskiego czasu w przedszkolu. Nie można zmuszać dzieci do żadnych form sportowych, który ich nie interesują.
Założenie szczegółowe:
-dbanie o wszechstronny rozwój dziecka, zwracamy szczególną uwagę na higienę osobistą;
-kształtowanie zachowań prozdrowotnych;
-zajęcia ruchowe formie gier i zabaw;
-różnorodność ćwiczeń;
-uproszczenie przepisów gry;
-unikanie ćwiczeń wymagających wzmożonej koncentracji;
-ćwiczenia nastawione na rozwój podstawowych cech motorycznych.
Etap nauczania początkowego (10-14 lat)
Rozwój fizyczny w tym okresie przebiega nierównomiernie. Trening może być intensywniejszy, nastawiony na większy wysiłek. Znaczny rozwój kory mózgowej przyczynia się do większej zdolności opanowania złożonych ruchów. Podobnie jak w poprzednim okresie, należy kształtować głównie sprawność ogólną oraz technikę (w zależności od dyscypliny sportowej). Etap nauczania początkowego stanowi niezwykle ważny okres w kształtowaniu sprawności specjalnej. Zaniedbanie techniki w tym okresie może być nie do odrobienia w przyszłości. Należy łączyć ćwiczenia specjalistyczne z ogólnorozwojowymi. Zwracamy szczególną uwagę na kształtowanie prawidłowych wzorców ruchowych
STARSZY BRAT
ORGANIZACJA
• Złodziej biletów stoi naprzeciw rzędu (4-5 osób).
• Na czele rzędu stoi silny, starszy brat, którego złodziej boi się.
• Za bratem stoją pozostali uczniowie w rzędzie (ręce oparte na biodrach partnera).
• Na końcu rzędu stoi najmłodszy brat, który ma bilet (szarfa) przywieszony z tyłu do spodenek.
SPRZĘT
• Szarfa
PRZEBIEG
• Zadaniem złodzieja jest zdobycie biletu, wykonując błyskawiczne zwody, pozorowane ataki.
• Złodziej musi wyminąć starszego brata i zabrać zdobycz najmłodszemu. Starszy brat usiłuje szybko reagować, by stanąć na drodze złodziejowi. Jednocześnie pozostałe rodzeństwo stara się trzymać od złodzieja jak najdalej.
• Złodziej wygrywa, jeśli zdobędzie bilet lub rząd dzieci rozerwie się. Każde dziecko powinno pełnić rolę złodzieja (w kolejnych rundach).
WSKAZÓWKI/UWAGI
• Zwracamy uwagę na bezpieczeństwo podczas zabawy.
• Powinniśmy wybrać na starszego brata dziecko o wysokim poziomie sprawności fizycznej. W młodszych klasach mniejsze grupy (3-4 osoby).
• Trener może pełnić rolę złodzieja (na początku zabawy).
W zabawie „starszy brat” kształtujemy:
-współpracę w grupie
-koordynację wzrokowo-ruchową
-szybkość (czas reakcji)
MODYFIKACJA
„Tornado Tag” jest modyfikacją naszej głównej zabawy („starszy brat”). Tornado w wersji, którą pokochają Twoi uczniowie. Zabawa na „6”, wykorzystałem ją podczas lekcji z VI klasą, okazała się hitem! Tornado musi być na tyle silne, żeby złodziej nie ukradł szarfy. Niestety, dzieci często rozłączają się (złodziej zdobywa punkt), tornado przestaje istnieć. Warto przed zabawą poinformować dzieci, że nie mogą się puścić, bo to oznacza przegraną zespołu. Zwracamy uwagę na bezpieczeństwo podczas zabawy.
Szukasz profesjonalnych ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych?
Chcesz mieć wszystkie materiały zawsze pod ręku?
Nie trać czasu, zamów książkę “90 gier i zabaw ruchowych z piłką”, e-book “120 pomysłów na atrakcyjną rozgrzewkę dla dzieci” , a będziesz zawsze przygotowany do zajęć ruchowych!
Zajrzyj do mojego sklepu po więcej publikacji.