Gry i zabawy ruchowe to podstawowa forma aktywności fizycznej dzieci i młodzieży. Zabawy ruchowe są dla mnie cenną okazją, aby wejść w kontakt z dziećmi. Aktywnie uczestniczę w większości zabaw, przez co łatwiej nawiązuję nić porozumienia z najmłodszymi.
„Nie wystarczy pozwolić dzieciom się bawić, należy bawić się z dziećmi” (Jan Bosco)
Zabawy ruchowe, chociaż niosą ze sobą bogate treści edukacyjne, wymagają „skromnego”, łatwo dostępnego i nadającego się do szybkiego wykorzystania materiału-wystarczy kawałek terenu, piłka i niewiele więcej.
Jak wybrać zabawę?
Wybór zabawy zależy od:
- celów wychowawczych
- czasu do dyspozycji
- warunków bazowych
- liczby i wieku uczestników
- wymaganych zdolności
- indywidualnych i grupowych motywacji
Jak zaprezentować zabawę?
Prezentacja zabawy w grupie przedszkolaków znacznie różni się od prezentacji w grupie starszej (szkoła podstawowa, gimnazjum). Podczas prezentacji zabawy wśród najmłodszym, staram się, aby była ona krótka, treściwa. Dlaczego? Przedszkolaki nie potrafią skupić się przez długi czas. Warto o tym pamiętać, w żadnym wypadku nie można mieć pretensji to dzieci, jeśli zaczynają się „wiercić”, niecierpliwić. To znak dla nas, że prezentacja jest za długa.
Przed prezentacją zabawy należy uzyskać ciszę, zachęcić uczniów, aby były gotowe do komunikacji. Prezentując zabawę objaśniamy cel i główne zasady, staramy się ułatwić zrozumienie za pomocą przykładów związanych z zabawą.
Przed rozpoczęciem zabawy należy określić teren do dyspozycji, oddzielić drużyny znakami rozpoznawczymi, przypomnieć krótko zasady.
Jak prowadzić zabawę ruchową?
Podczas zabawy należy akceptować prośby dzieci i prezentować je grupie do zaaprobowania przez wszystkich. Stale modyfikujemy poziom trudności zabawy w zależności od potrzeb. Nie możemy dopuścić do sytuacji, w której dziecko nudzi się.
Zadaniem prowadzącego jest czuwanie nad odpowiednim natężeniem zajęć m.in poprzez: -skrócenie lub wydłużenie czasu trwania gry lub zabawy -zmiany wymiarów boiska -zmiany składów drużyn -wprowadzenie ograniczeń -zmianę rozmieszczenia przeszkód. Gry i zabawy ruchowe są świetną okazją do socjalizacji dzieci, które uczą się współpracować w grupie, pomagać współćwiczącym, wyrabiać poczucie odpowiedzialności przed drużyną.
Jak podzielić drużyny?
Nauczyciel/instruktor powinien zwrócić uwagę na moment tworzenia drużyn w celu utrzymania podczas zabawy ogólnych warunków równowagi. NIGDY nie pozwalam wybierać drużyn samym uczniom. Jest to szalenie niewychowawcze, osoba wybrana jako ostatnia czuje się dyskryminowana, niechciana, bezużyteczna. Unikam takich sytuacji, dlatego zawsze wybieram składy drużyn, bez względu na opór „liderów”. Dobierając drużyny biorę pod uwagę cechy grupy:
- poziom zdolności motorycznych, poznawczych, indywidualnych
- ewentualne znaczące postacie wewnątrz grupy (liderzy)
Zajęcia mają przynosić pozytywne emocje, dlatego KAŻDE DZIECKO WYGRYWA, niezależnie od wyników rywalizacji. Aby przeprowadzić atrakcyjną zabawę ruchową musisz być odpowiednio przygotowany merytorycznie i metodycznie, ale przede wszystkich kreatywny. Do dzieła, powodzenia!