Środowisko treningowe zbliżone do warunków meczowych. To zdanie ostatnio pojawia się w wielu tematycznych publikacjach, powtarzane jest przez wielu trenerów na konferencjach, szkoleniach, kursach UEFA. W wielu kręgach trenerskich odchodzi się od form wyizolowanych, często określanych jako „niemeczowe” środki treningowe (skupiamy się tylko na aspekcie technicznym, a nie na decyzyjności zawodników, zmienności środowiska meczowego etc.)
„Najgorszy poziom, jaki prezentuje piłkarz podczas meczu, to najniższy, na jaki pozwala mu się na treningu” Xesco Espar
Jak często podczas meczu kontrolnego/ligowego zastanawiacie się, dlaczego zawodnicy nie realizują założeń meczowych, podejmują niewłaściwe decyzje na boisku, brak im odwagi, automatyzmów meczowych etc.? Jak często macie pretensje do zawodników, że nie wykorzystali przewagi liczebnej w ataku szybkim, nieodpowiednio asekurowali w obronie, nieodpowiedzialnie otwierali grę od bramkarza w strefie niskiej? Pewnie nie raz…
A teraz odpowiedzcie na pytania – czy stworzyłem odpowiednie środowisko treningowe zbliżone do warunków meczowych? Czy przygotowałem zawodników do podejmowania optymalnych decyzji na boisku? Czy moi zawodnicy rozumieją grę, potrafią analizować, antycypować sytuacje na boisku, podejmować decyzje w ułamku sekundy?
Nie możemy wymagać od zawodników, nie wymagając od siebie.
Jak stworzyć warunki meczowe w jednostce treningowej?
Jak trenujesz, tak grasz. Zgadza się? I tak, i nie. Nawet wzorowo przeprowadzony trening (z rywalizacją indywidualną i grupową) nie zastąpi meczu ligowego z jednego prostego powodu – emocje. Mecz ligowy to emocje, stres, rywalizacja z przeciwnikiem, zmienne warunki (inne boisko, otoczenie). Nie jesteśmy w stanie tych wszystkich czynników zapewnić na treningu, możemy tylko i aż stworzyć przybliżone warunki meczowe podczas jednostki treningowej:
✅odpowiednia organizacja środków treningowych, tak żeby w maksymalny stopniu odzwierciedlały sytuacje meczowe
Pamiętajmy, że piłka nożna to gra, która charakteryzuje się ciągłą zmiennością w ustawieniu, zachowaniu zawodników. NIE MA DWÓCH TAKICH SAMYCH SYTUACJI podczas meczu piłki nożnej.
❌unikanie zachowań i ustawień zawodników, które nie występują w meczu (np. -ustawienie w jednej linii atakujących podczas ataku szybkiego – środki treningowe, w których na początku wymagane jest podanie do przeciwnika etc.)
✅dbanie o wysoką intensywność środków meczowych
✅stosowanie form i środków treningowych mających na celu kształtowanie decyzyjności zawodników
✅stwarzanie warunków do rywalizacji indywidualnej i drużynowej
Każda forma treningowa ma swoje plusy i minusy, nie odchodzę całkowicie od ćwiczeń w formie ścisłej, wręcz przeciwnie, często wykorzystuję je podczas części wstępnej – schemat podań w II części rozgrzewki jest wprowadzeniem do części głównej o tematyce związanej np. otwarciem gry ze strefy niskiej. Wszystko zależy od odpowiednich proporcji, jak w życiu, najlepszy jest złoty środek (nie mylić z kompromisem, który zawsze pozostawia niedosyt…)
Kilka ćwiczeń w formie ścisłej znajdziecie poniżej:
11 ćwiczeń doskonalących uderzenia i przyjęcia piłki wewnętrzną częścią stopy
Podział gier zadaniowych (Suplement NMG, Gry zadaniowe, PZPN 2018):
-gry na utrzymanie piłki
-gry na utrzymanie piłki z zadaniem dodatkowym
-gry z akcentem na uderzenie do bramki
Gra na utrzymanie 4×3 z dodatkowym zadaniem
Małą grę na utrzymanie z ograniczeniami wykorzystałem podczas części wstępnej. Pamiętaj – nie kopiuj środków treningowych 1:1, dostosuj formy treningowe do swojej grupy oraz do celów treningowych.
Głównymi celami gry jest szukanie linii podania (wyjście z cienia obrońcy), silne i mocne podania na odpowiednią odległość, podanie o jedną linię dalej. Częstym błędem moich zawodników było zbyt bliskie ustawienie względem siebie (podania na bliską odległość, dublowanie pozycji, brak zdobywania przestrzeni, przejścia do strefy wyżej). Poprzez ograniczenia w środku treningowym wymuszam na nich podania do innej strefy, ruch od i do piłki, odpowiednie ustawieni względem siebie.
ORGANIZACJA
- wyznaczamy kwadratowe pole, dzielimy je na 4 sektory (1,2,3,4).
- 4 małe bramki ustawione na bokach kwadratu.
- zawodnicy podzieleni na dwie drużyny.
- gra w przewadze/równowadze.
PRZEBIEG
- gra 4×3 na wyznaczonym polu.
- zadaniem drużyny w przewadze jest utrzymanie piłki.
- zadaniem drużyny w niedowadze jest odbiór piłki (starają się nie dopuścić do podania o jedną linię wyżej), faza przejściowa z O->A.
- drużyna w przewadze zdobywa punkt po wykonaniu określonej liczny podań (np. 5).
- ZALICZONE PODANIA TYLKO MIĘDZY STREFAMI.
- dodatkowy punkt za podanie o jedną linię dalej (na drugą połowę).
- drużyna w niedowadze po odbiorze piłki uderza do jednej z 4 małych bramek.
- wygrywa drużyna, która zdobędzie więcej punktów.
WSKAZÓWKI/MODYFIKACJE
- Coaching points:
✅silne i precyzyjne podania (technika podania, pozycja otwarta, komunikacja werbalna, wzrokowa między zawodnikami).
✅podanie do innej strefy, jedną linię dalej, progresywne. Ruch zawodnika na wolną przestrzeń.
✅fazy przejściowe A->O, O->A – szybki doskok do przeciwnika po stracie, zasada 3s (błyskawiczny odbiór piłki).
✅rotacja zawodników, ruch od i do piłki.
- warunki niemeczowe (nie chcemy takich zachowań zawodników podczas meczu)
❌podania na małą odległość, nie zdobywające przestrzeni
❌brak ruchu zawodnika bez piłki (w „cieniu” obrońcy)
❌brak odpowiedniej, szybkiej reakcji po stracie piłki
- środek treningowy możecie zmodyfikować w następujący sposób:
✅zmiana pola gry (kształt, wymiary)
✅liczba zawodników (gra w przewadze, równowadze)
✅obecność zawodnika neutralnego (pamiętajmy o fazach przejściowych A-O!)
✅czas gry i przerwy
✅zadania dodatkowe
✅liczba kontaktów z piłką
✅liczba i rodzaje bramek (obrońcy po odbiorze piłki mogą uderzać do dużej bramki lub do małych bramek)
✅zawodnicy na obwodzie.
Tylko fanatyk nie zmienia zdania, praca trenera to ciągła nauka, to co robiliśmy w przeszłości, dzisiaj może nie mieć przełożenia na naszą pracę. Zachęcam wszystkich do ciągłego rozwoju osobistego, próbowania różnych form treningowych, ustawień i systemów na boisku. Jeśli macie odpowiednie warunki do pracy, to jesteście w świetnejj sytuacji, żeby wyjść ze strefy komfortu. Pewnie nie raz się potkniemy, nie raz popełnimy złe decyzje, nie zawsze zaplanowane środki treningowe będą odpowiednie dla naszej grupy. Tylko ten nie popełnia błędów, kto nic nie robi. Każdy trener powinien mieć swoją wizję, inspiruj się, a nie kopiuj pomysły. Uśmiechnij się, wykonujemy najlepszą robotę na świecie 🙂
Do zobaczenia na boisku!
Szukasz profesjonalnych ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych?
Chcesz mieć wszystkie materiały zawsze pod ręku?
Nie trać czasu, zamów książkę “90 gier i zabaw ruchowych z piłką”, e-book “120 pomysłów na atrakcyjną rozgrzewkę dla dzieci” , a będziesz zawsze przygotowany do zajęć ruchowych!
Zajrzyj do mojego sklepu po więcej publikacji.