Podania w trójkach z wyjściem na wolną pozycję to środek treningowy, który z powodzeniem możemy wykorzystać w mikrocyklu „Podania i przyjęcia piłki” (w oparciu o Program AMO). Samo doskonalenie techniki podania i przyjęcia w formach ścisłych nie jest już wystarczające ze względu na kompleksowość działań piłkarskich w meczu tzn. zawodnik przed otrzymaniem podania musi zrobić ruch do piłki lub wyjść na wolną pozycję, zawodnik po podaniu piłki wykonuje ruch (wyjście na pozycje). Oczywiście, w dużym uproszczeniu, sytuacje boiskowe nieraz zmuszają naszych zawodników do działania wbrew wszystkim teoriom. Życie piłkarskie jest nieprzewidywalne, ale czyż za to nie kochamy futbol?

Jakie działania często wykonuje zawodnik po celnym podaniu do partnera? Stoi w miejscu…  Zadanie wykonane. Niezupełnie. Nie ma ruchu, wyjścia na pozycję, gry na tzw. „ścianę”.  Jak mantrę powtarzam swoim zawodnikom, że jeśli nie będzie ruchu (od i do piłki)  przed podaniem i po podaniu, to nie ma mowy o szybkiej i efektywnej grze całego zespołu. Zwłaszcza w współczesnym futbolu, piekielnie szybkim, w którym gra rozgrywa się na małej przestrzeni, często na 1-2 kontakty.

Jak sprowokować/zachęcić zawodników do ruchu, stworzenia linia podania, wyjścia na pozycję po podaniu? Należy wyrobić nawyk ruchu podczas ćwiczeń kompleksowych, wszystkie elementy techniczno-taktyczne muszą tworzyć harmonijną całość. Opisane ćwiczenie z wyjściem na pozycję po podaniu wykorzystałem podczas treningu z chłopcami z rocznika 2010 (mikrocykl treningowy „Podania i przyjęcia piłki”). Zmodyfikowałem ćwiczenie według własnych potrzeb uwzględniając grupę ćwiczebną (liczbę zawodników, poziom umiejętności) oraz warunki bazowe.

„Teoria bez praktyki jest martwa, a praktyka bez teorii – głupia.” – Władimir Iljicz Uljanow

Dla zapominalskich przypominam zagadnienia teoretyczne (w pigułce) z zakresu podań i przyjęć piłki:

Jaki jest podział podań piłki nogą?

✅wewnętrzną częścią stopy

✅prostym podbiciem

✅wewnętrznym podbiciem

✅zewnętrznym podbiciem

Jaka jest prawidłowa technika podania piłki?

✅ciężar ciała spoczywa na nodze postawnej

✅zamach nogi uderzające ugiętej w stawie kolanowym

✅tułów pochylony do przodu

✅ramiona ugięte w łokciach

✅odpowiednie ustawienie nogi postawnej w zależności od sposoby uderzenia

Dobre podanie to takie, w którym zawodnik otrzymuje piłkę w odpowiednim tempie, bez konieczności wcześniejszego zwalniania lub przyspieszenia tempa biegu.

Jaka są najczęstsze błędy?

➖brak wykorzystania fazy zamachu (odbijanie piłki)

➖nieodpowiednie ustawienie stopy nogi postawnej

➖rozluźniony staw skokowy (w momencie uderzenia piłki)

➖nadmierne odchylenie tułowia do tyłu

➖niewykorzystanie zamachu z biodra

➖przenoszenie ciężaru ciała na nogę uderzającą


Przedstawiam ćwiczenie w bazowej formie + progresje.

Celem ćwiczenia (oprócz doskonalenia elementów technicznych) jest wyrobienie nawyku celowego wyjścia na pozycję, bezpośrednio po podaniu. Wyrobienie nawyku wyjścia na pozycję po podaniu powoduje, że drużyna jest bardziej ruchliwa, sprawiając tym samym większe problemy broniącym.

Zachęcamy zawodników do gry możliwie jak z najmniejszą liczbą kontaktów z piłką (wymogi współczesnego futbolu), jednocześnie pozostawiając im wybór. Nie wymuszam na zawodnikach gry na jeden/dwa kontakty, sami decydują o sposobie i formie podania uwzględniając sytuacje boiskową.

ORGANIZACJA

  • Zawodnicy dobrani w trójki.
  • Każda trójka ustawiona w kwadracie (ustawionym ze stożków).
  • Zawodnicy ustawieni na bokach kwadratu (jeden bok wolny).
  • Kategoria wiekowa: Orlik E2.
  • 4 kwadraty (wielkość dostosowana do warunków bazowych)
  • Liczba zawodników: 12

PRZEBIEG

  • Zawodnicy podają do siebie piłkę w wyznaczonym kwadracie.
  • Po podaniu zawodnik biegnie do wolnego boku kwadratu.

Schemat ćwiczenia w pojedynczym kwadracie


WSKAZÓWKI/UWAGI

  • Podania wewnętrzną częścią stopy.
  • Mocne i precyzyjne podania dołem.
  • Podanie na nogę dalszą, przyjęcia kierunkowe piłki.
  • Bezpośrednio przed uderzeniem piłki zawodnik powinien podnieść głowę (szybka analiza ustawienia zawodników oraz wolna przestrzeń).
  • Zawodnik po podaniu piłki szybko zmienia miejsce (wolny bok kwadratu).
  • Mała liczba kontaktów z piłką (przyspieszenie gry – podanie bez przyjęcia piłki).
  • Zawodnicy obserwują pozostałych ćwiczących z innych kwadratów (percepcja).
  • Odpowiednie ustawienie 2 zawodników, którzy znajdują się na jednym boku.
  • Przygotowane piłki zapasowe przy kwadratach (przy stracie piłki szybkie wprowadzenie zapasowej piłki do gry).
  • Komunikacja wzrokowa i werbalna.
  • Najczęstsze błędy:

-brak komunikacji wzrokowej (niecelne podanie)

-zbyt wolny bieg do wolnego boku po podaniu (zwężenie gry)

-błędy organizacyjne (nieprzygotowane piłki zapasowe – zbyt długie oczekiwanie na rozpoczęcie gry)

Progresja:

I

-zadaniem zawodników jest wymiana jak największej liczby podań w ciągu 2′.

Ograniczenie czasu zmusza zawodników do szybszego wykonania nawet prostych działań piłkarskich. Wysokie tempo ćwiczenia prowokuje zawodników do podejmowania szybszych decyzji, mogą pojawiać się trudności w operowaniu piłki, błędy techniczne. Celem treningu jest stworzenie przybliżonych warunków meczowych. Aspekt organizacyjny – zapasowe piłki przy każdy kwadracie – zawodnicy nie tracą czasu na bieg po piłkę (po stracie).

Ważne:

Zawodnicy wykonują zadania z maksymalną szybkością przy dbaniu o prawidłową technikę podania (cel nie zawsze zrealizowany). Celem jest dokładne zagranie piłki do adresata, a nie sama technika wykonania podania.

II

Gra z biernym obrońcą. Żółty zawodnik jest biernym obrońcą. Obrońcy mogą zmieniać się w kwadratach, gra na czas (3×1).

II

Gra z aktywnym obrońcą (3×1). Po przechwycie piłki (gra 1×3) zawodnicy z obwodu mają 3 s na odebranie piłki żółtemu zawodnikowi. Po 2′ zmiana aktywnego obrońcy.

Reasumując, wyrobienie odpowiedniego nawyku ruchu po podaniu wymaga czasu, pracy na treningach nad tym elementem rzemiosła piłkarskiego. To ciągła mobilizacja na meczu, przypominanie zasad poruszania się na boisku. Praca, praca i jeszcze raz praca. Ważne, żeby utrwalić nawyk ruchu do piłki, wyjścia na pozycje już od najmłodszych lat. Im szybciej zaczniemy kształtować ww. elementy, tym szybciej pojawią się automatyzmy w grze, a co za tym idzie zwiększymy ruchliwość naszych zawodników, dzięki czemu gra całego zespołu będzie efektywniejsza.


Szukasz profesjonalnych ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych?
Chcesz mieć wszystkie materiały zawsze pod ręku?
Nie trać czasu, zamów książkę “90 gier i zabaw ruchowych z piłką”, e-book “120 pomysłów na atrakcyjną rozgrzewkę dla dzieci” , a będziesz zawsze przygotowany do zajęć ruchowych!

Zajrzyj do mojego sklepu po więcej publikacji.

This will close in 0 seconds


Facebook Like Box provided by plumber orange county