Gry a zabawy ruchowe-Jakie są różnice oraz współczesny podział?
Gry i zabawy ruchowe mają nieoceniony wpływ na prawidłowy rozwój psychomotoryczny dziecka. Poprzez swoją uniwersalność gry i zabawy ruchowe są wykorzystywane na każdym etapie rozwoju dziecka.
Gry i zabawy ruchowe-typologia (wg E. Piaseckiego)
-
- gry i zabawy ruchowe o charakterze bojowym
- gry i zabawy ruchowe o charakterze łowieckim
- gry i zabawy ruchowe o charakterze naśladowczym
- gry i zabawy ruchowe o charakterze panowania
Zabawę definiuję się jako współczesną formę aktywności fizycznej, której głównym założeniem jest potrzeba przeżywania satysfakcji, pozytywnych emocji przez uczestników.
Metodyczne aspekty nauczania zabaw:
- zapewnienie wszechstronnego rozwoju wszystkim uczestnikom
- uwzględnianie największej liczby rodzajów zabaw i gier
- umiejętne kierowanie grupą dobra organizacja pracy
- wykorzystywanie zróżnicowanych warunków terenowych oraz sprzętu
- właściwe organizowanie sytuacji wychowawczych
- postawa prowadzącego (motywacja, ubiór, miejsce na sali)
Współczesny podział zabaw:
a) zabawy manipulacyjne
b) zabawy konstrukcyjne
c) zabawy twórcze (naśladowczo-tematyczne)
d) zabawy dydaktyczne
e) zabawy ruchowe
Cechy zabawy:
- dobrowolność podejmowania aktywności ruchowej
- bezinteresowność
- czynnik emocjonalny
- ograniczenie w czasie i przestrzeni
- przepisy i reguły pozwalają poznawać zasady i systemy wartości
- element współzawodnictwa indywidualnego
- odrębna specyfika wyimaginowanego fragmentu
- rzeczywistości rządzącej się własnymi regułami i tematyką.
Funkcje zabawy:
-poznawcza
-wychowawcza
-społeczna
-kształcąca
-hedonistyczna
Gra jest bardziej złożoną formą aktywności fizycznej, w której występuje element współzawodnictwa. Podział gier:
-gra ruchowa
-gra drużynowa
-zespołowa gra drużynowa
Gry i zabawy ruchowe-główne różnice
Zabawa ruchowa | Gra ruchowa | Gra drużynowa | Zespołowa gra sportowa |
Dowolna liczba uczniów | Podział na równe zespoły | Podział na równe drużyny | Międzynarodowe przepisy określają liczbę uczestników |
Brak limitu czasowego | Czas trwania uzależniony od wykonania | Prowadzący określa czas trwania | Czas określony przez międzynarodowe przepisy |
Proste formy ruchowe | Proste formy ruchowe | Złożone formy ruchu. | Specjalizacja w zależności od zadań |
Fabuła ustalan wspólnie z prowadzącym | Nauczyciel ustala fabułę | Przepisy są ustalane z góry, możliwa modyfikacja | Międzynarodowa Federacja ustala przepisy |
Oceniana jest dokładność oraz kreatywność | Ocenie podlega dokładność oraz szybkość wykonania przez zespół | Oceniana jest skuteczność | Oceniana jest skuteczność |
Aby przeprowadzić gry i zabawy ruchowe należy uwzględnić m.in. poziom umiejętności uczestników, warunki bazowe oraz tematykę zajęć.