Gry a zabawy ruchowe-Jakie są różnice oraz współczesny podział?

Gry i zabawy ruchowe mają nieoceniony wpływ na prawidłowy rozwój psychomotoryczny dziecka. Poprzez swoją uniwersalność gry i zabawy ruchowe są wykorzystywane na każdym etapie rozwoju dziecka.

Gry i zabawy ruchowe-typologia (wg E. Piaseckiego)

    • gry i zabawy ruchowe o charakterze bojowym
    • gry i zabawy ruchowe o charakterze łowieckim
    • gry i zabawy ruchowe o charakterze naśladowczym
    • gry i zabawy ruchowe o charakterze panowania

Zabawę definiuję się jako współczesną formę aktywności fizycznej, której głównym założeniem jest potrzeba przeżywania satysfakcji, pozytywnych emocji przez uczestników.

Metodyczne aspekty nauczania zabaw:

  • zapewnienie wszechstronnego rozwoju wszystkim uczestnikom
  • uwzględnianie największej liczby rodzajów zabaw i gier
  • umiejętne kierowanie grupą dobra organizacja pracy
  • wykorzystywanie zróżnicowanych warunków terenowych oraz sprzętu
  • właściwe organizowanie sytuacji wychowawczych
  • postawa prowadzącego (motywacja, ubiór, miejsce na sali)

Współczesny podział zabaw:

a) zabawy manipulacyjne

b) zabawy konstrukcyjne

c) zabawy twórcze (naśladowczo-tematyczne)

d) zabawy dydaktyczne

e) zabawy ruchowe

Cechy zabawy:

  1. dobrowolność podejmowania aktywności ruchowej
  2. bezinteresowność
  3. czynnik emocjonalny
  4. ograniczenie w czasie i przestrzeni
  5. przepisy i reguły pozwalają poznawać zasady i systemy wartości
  6. element współzawodnictwa indywidualnego
  7. odrębna specyfika wyimaginowanego fragmentu
  8. rzeczywistości rządzącej się własnymi regułami i tematyką.

Funkcje zabawy:

-poznawcza

-wychowawcza

-społeczna

-kształcąca

-hedonistyczna

gry i zabawy ruchowe2

Gra jest bardziej złożoną formą aktywności fizycznej, w której występuje element współzawodnictwa. Podział gier:
-gra ruchowa
-gra drużynowa
-zespołowa gra drużynowa

Gry i zabawy ruchowe-główne różnice

Zabawa ruchowa Gra ruchowa Gra drużynowa Zespołowa gra sportowa
Dowolna liczba uczniów Podział na równe zespoły Podział na równe drużyny Międzynarodowe przepisy określają liczbę uczestników
Brak limitu czasowego Czas trwania uzależniony od wykonania Prowadzący określa czas trwania Czas określony przez międzynarodowe przepisy
Proste formy ruchowe Proste formy ruchowe Złożone formy ruchu. Specjalizacja w zależności od zadań
Fabuła ustalan wspólnie z prowadzącym Nauczyciel ustala fabułę Przepisy są ustalane z góry, możliwa modyfikacja Międzynarodowa Federacja ustala przepisy
Oceniana jest dokładność oraz kreatywność Ocenie podlega dokładność oraz szybkość wykonania przez zespół Oceniana jest skuteczność Oceniana jest skuteczność

Aby przeprowadzić gry i zabawy ruchowe należy uwzględnić m.in. poziom umiejętności uczestników, warunki bazowe oraz tematykę zajęć.


This will close in 0 seconds


Facebook Like Box provided by plumber orange county