„Podaj lub rzuć piłkę” to świetna zabawa ożywiająca na rozgrzewkę łącząca podania piłki/przyjęcia piłki z rzutem i chwytem piłki. Wystarczą dwie piłki do zabawy (kilka piłek zapasowych) kawałek miejsca i voila! To środek treningowy dla każdej grupy wiekowej, który płynnie pozwoli nam przejść do części głównej treningu. Zabawę pierwotnie znalazłem w podręczniku AMO, następnie wykorzystałem ją podczas treningu piłki nożnej z dziećmi U11 (Kategoria Orlik) uwzględniając poziom umiejętności oraz liczebność grupy. Zabawa jest prosta w przygotowaniu, należy zwrócić uwagę na kilka aspektów organizacyjnych, tak żeby zachować atrakcyjność i wysoką intensywność.
Co łączy wszystkie treningi bez względu na tematykę? Jaki element/część musi być uwzględniona w każdej jednostce treningowej? Rozgrzewka jest nieodłącznym elementem każdego treningu, śmiem twierdzić, że to kluczowy punkt naszych zajęć – to od naszych pomysłów, wybranych środków treningowych zależy czy zachęcimy i odpowiednio zmotywujemy dzieci do aktywności fizycznej, wprowadzimy ich płynnie do tematu głównego, czy może przez nasze rutynowe działania skutecznie zniechęcimy ich do jakiegokolwiek wysiłku fizycznego. Rozgrzewkę możemy prowadzić na sto różnych sposobów, wszystko zależy od celu treningów oraz naszej kreatywności, pomysłów.
O zaletach i zasadach efektywnej rozgrzewki wspominałem wielokrotnie na łamach mojego bloga, więcej gier i zabaw ruchowych na rozgrzewkę możesz znaleźć w moim e-booku 120 pomysłów na atrakcyjną rozgrzewkę dla dzieci”.
Co to jest logistyka ćwiczeń? I dlaczego jest tak ważna w jednostce treningowej?
Każdy trener powinien przyjść kilkanaście minut przed treningiem, żeby przygotować sprzęt, wyznaczyć pole gry. Ważne jest rozplanowanie tak treningu, żeby co chwila nie przenosić sprzętu, organizować nowego pola gry etc. To wszystko strata czasu! Kluczowe jest płynne przejście z jednego ćwiczenia do drugiego, bez zbędnych przerw (tzw. martwych punktów). Oczywiście, wymaga to odpowiedniego rozplanowania wcześniej zajęć, tak żeby zawodnicy już podczas samego treningu byli skoncentrowani na danym zadaniu. Moim celem jest maksymalne wykorzystanie każdej minuty treningu.
Praktycznie cały trening (temat: podania i przyjęcia w grach) oparłem na ustawieniu pola gry z rozgrzewki. Nie musiałem co chwilę zmieniać, przekładać sprzętu, dzięki czemu intensywność zajęć była zachowana na wysokim poziomie. Przerwy w treningu powinny służyć odpoczynku (celowe działanie), a nie oczekiwaniu na kolejne ćwiczenie/grę.
Bez zbędnego gadulstwa, przechodzimy od razu do dania głównego… Zabawę przeprowadziłem w grupie 9-osobowej (bajka!), jeśli jest większa grupa ćwiczebna to tworzymy dwa pola gry/zwiększamy liczbę zawodników/dodajemy więcej piłek etc.
Zanim zacznę opisywać organizację i przebieg gry, przypominam że KAŻDY ŚRODEK TRENINGOWY powinien być dostosowany do grupy ćwiczebnej, zgodnie z zasadą – „jeśli kopiuję, to tylko w punktach ksero.”. Nikt nie zna lepiej grupy, niż Ty sam…
Zabawa „Podań lub rzuć piłkę”
Co nam będzie potrzebne do organizacji gry?
✅⚽️🏐⚽️⚽️⚽️⚽️⚽️⚽️. Dlaczego aż tyle piłek? O tym za chwilę we wskazówkach organizacyjnych.
✅stożki do wyznaczenia pola gry.
✅kolorowe znaczniki dla obrońców.
ORGANIZACJA
✅Wyznaczamy pole gry (20x15m).
✅Zawodnicy poruszają się na wyznaczonym polu.
✅Dwóch zawodników pełni rolę obrońców.
✅Dwie piłki w grze – do piłki nożnej i siatkówki/koszykówki/piłki ręcznej.
✅Można wykorzystać dwie piłki do nożnej (takie same lub różne).
✅Trener ustawiony poza polem gry, przygotowane 5-6 piłek zapasowych.
PRZEBIEG (Animacja)
✅Zadaniem zawodników jest rzut piłki górą oraz podanie i przyjęcie piłki nogą.
✅Równocześnie dwie piłki w grze.
✅Obrońcy muszą ze sobą współpracować. Po przechwycie piłki (faza przejścia z obrony do ataku) obrońcy próbują utrzymać piłkę (prowadzą piłkę nogą) w polu, mogą do siebie podawać. Napastnicy szybki doskok, odbiór piłki max w ciągu 3 s.
✅Po chwycie piłki przez obrońcę (zalicza sobie punkt) oddaje ją przeciwnikowi. Podczas swojego treningu skupiłem się głównie na szybkim doskoku do zawodnika prowadzącego piłkę nogą.
✅Po 2′ zmiana obrońców.
Coaching points ❗️
✔️percepcja (obserwacja, skanowanie przestrzeni)
✔️komunikacja (kontakt wzrokowy z partnerem, obserwacja czy partner jest gotowy od otrzymania podania)
✔️koordynacja ruchowa, różnicowanie ruchów
✔️ruch „od i do piłki”
WSKAZÓWKI/UWAGI
✅Odpowiednia dystrybucja piłek – piłki zapasowe przygotowane w jednym miejscu. W momencie wyjścia piłki za pole gry, Trener podaje piłkę do zawodnika, który wykonuje ruch do piłki.
✅Za każdym razem zawodnik zmienia sposób podania – raz rzuca piłkę ręką, następnym razem podaje piłkę nogą.
✅Nie tworzymy sztucznych zasad gry, które nie odzwierciedlają warunków meczowych – jeśli jedyną optymalną opcją jest wykonanie podania takim samym sposobem, to zawodnik pomimo ograniczeń podejmuje decyzję, która umożliwia drużynie utrzymanie się przy piłce (główny cel). Niemniej, zawodnik musi mieć z tyłu głowy zasadę – raz rzut piłką, raz podanie piłki nogą.
✅Po wykonaniu podania zawodnika wykonuje ruch od piłki i do piłki (pokazuje partnerowi z piłką, że jest gotowy do przyjęcia).
✅Wszyscy zawodnicy są w ruchu, szukają wolnej przestrzeni.
„Powtarzam piłkarzom, że futbol polega na ruchu, przemieszczaniu się. Trzeba non stop biegać. Każdemu graczowi znajdę powód, by biegał. W futbolu nie zdarzają się okoliczności usprawiedliwiające gracza, która stoi na boisku”. M. Bielsa
Gra 6×2 z przegraniem piłki na drugą stroną
Tak jak wyżej wspomniałem, płynnie przechodzimy do części głównej treningu. Poniżej przebieg gry 6×2, w którym zawodnicy na obwodzie muszą przegrać piłkę na drugą stronę pola (niebieskie stożki wyznaczają połowę pola gry). Za każde przegranie piłki przez środek drużyna atakująca zdobywa punkt, w momencie odbioru piłki – obrońcy muszą ją utrzymać, napastnicy szybki doskok i odbiór piłki (przejście z fazy ataku do obrony). Głównym celem obrońców jest niedopuszczenie do zagrania na drugą stronę pola. Po 2-3′ zmiana obrońców.
Progresja:
- zmniejszamy pole gry
- wymuszamy grę na 1-2 kontakty, ALE z zastrzeżeniem, że zawodnik może dotknąć 3 razy piłkę, jeśli dzięki temu uda mu się utrzymać piłkę w grze. Jednakże staramy się przyspieszyć grę, wymusić na zawodnikach szybsze decyzje na boisku.
- wprowadzamy zawodnika do pola (zadaniem drużyny jest podanie do środkowego, który musi przegrać na drugą stronę).
- wprowadzamy dodatkowego obrońcę
Reasumując, zabawę ożywiająca „podaj lub rzuć” można wykorzystać w każdej grupie wiekowej. W zależności od poziomu naszej grupy możemy wprowadzić modyfikację, pamiętając o odpowiedniej intensywności. Do dzieła!
Jeśli podoba Ci się wpis, śmiało polajkuj, udostępnij. Zachęcam do obserwowania mojego profilu na Instagramie pierwszytrener.pl_, na którym umieszczam fotki z meczów, treningów oraz podróży.
Szukasz profesjonalnych ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych?
Chcesz mieć wszystkie materiały zawsze pod ręku?
Nie trać czasu, zamów książkę “90 gier i zabaw ruchowych z piłką”, e-book “120 pomysłów na atrakcyjną rozgrzewkę dla dzieci” , a będziesz zawsze przygotowany do zajęć ruchowych!
Zajrzyj do mojego sklepu po więcej publikacji.