Zabawy ruchowe w parach to jedna z podstawowych form pracy z dziećmi i młodzieży. Dzieci uwielbiają rywalizację w dwójkach – to ich bawi, motywuje, (prawie) każdy chce wygrać z przeciwnikiem. Mam dla Was 4 super zabawy w parach, które często wykorzystuję podczas swoich lekcji wychowania fizycznego/treningu piłki nożnej. Jest walka, pot i łzy. Bez krwi. Tylko emocje. Gotowi?
FAQ – Zabawy w parach
W jakich grupach stosować zabawy w parach?
W każdej, bez wyjątków. Zabawy są na tyle uniwersalne, że można je stosować w grupie od 7 do 97 lat. Bez względu na poziom zaawansowania grupy ćwiczebnej, warunki bazowe. Zabawy są proste w realizacji, nie potrzeba dodatkowego sprzętu sportowego.
Jakie są zalety zabaw w parach?
-proste zasady i reguły
-atrakcyjna forma – rywalizacja, zabawa, emocje
-wysoko intensywność (małe pole zabawy)
-możliwość rywalizacji z wieloma przeciwnikami (częste zmiany w dwójkach)
-brak dodatkowego sprzętu sportowego (łatwe w realizacji)
Jakie są wady zabaw w parach?
-niektóre dzieci nie lubią rywalizacji, wycofują się z zabawy
-ograniczone pole zabawy
-konflikty w grupie – nie wszyscy chcą ze sobą rywalizować
-skupiamy się tylko na rywalizacji
-nierówne szanse uczestników (jedni tylko wygrywają, drudzy zaliczają same porażki)
Jakie są podstawowe zasady organizacji zabaw w parach?
-dobieramy uczniów pod względem sprawności fizycznej
-zwracamy szczególną uwagę na bezpieczeństwo podczas zabawy (odpowiednie odległości miedzy parami)
-częste zmiany w dwójkach
-optymalne rozmieszczenie dwójek w sali gimnastycznej/na boisku piłkarskim – wszystkich uczestników musimy mieć „na oku”.
ZABAWY RUCHOWE W PARACH – 4 PROPOZYCJE
1. KTO WIĘCEJ DOTKNIE

Grupa wiekowa: od 7 lat
PRZEBIEG
⦁ Uczestnicy wykonują podpór przodem, twarzą zwróceni do siebie.
⦁ Na nasz sygnał – dzieci starają się dotknąć swoją dłonią w dłoń przeciwnika (zachowując trzy punkty podparcia), jednocześnie chroniąc swoją drugą dłoń.
⦁ Po udanym ataku, należy wycofać się i na nowo wykonać próbę.
WSKAZÓWKI/UWAGI
⦁ Krótkie pojedynki 1v1 (do kilku punktów).
⦁ Częste zmiany w dwójkach.
⦁ Dbamy o prawidłowe wykonanie przez uczniów podporu przodem. Najczęstsze błędy:
-niezachowane naturalne krzywizny kręgosłupa;
-zbyt wysoko uniesione biodra (więcej pracy przejmują ramiona);
-załamanie bioder w dół, co często wiąże się ze słabością brzucha i jest sygnałem koniecznego odpoczynku.
2. PAPIER, NOŻYCE, KAMIEŃ
ORGANIZACJA
⦁ Dzieci dobrane w dwójki.
⦁ Zawodnicy ustawieni na linii środkowej, twarzą do siebie.
⦁ Grupa wiekowa: od 7 lat
PRZEBIEG
⦁ Zwycięzca pojedynku „papier, nożyce, kamień” ucieka do swojej linii, przegrany goni.
⦁ Wprowadzamy punktację indywidualną – punkt za bieg do linii, pkt. za złapanie przeciwnika.
⦁ W kolejnych rundach – zawodnik, który przegrał pojedynek ucieka, zwycięzca goni.
WSKAZÓWKI/UWAGI
⦁ Wprowadzamy różne pozycje startowe (przysiad podparty, podpór przodem – wysoki poziom trudności). Możemy wprowadzić dodatkową punktację – zawodnik zdobywa punkt za wygrany pojedynek „papier, nożyce, kamień” oraz za przekroczenie swojej linii/złapanie przeciwnika (wynik końcowy: 2-0 lub 1:1).
⦁ Częste zmiany w dwójkach.
⦁ Dobieramy zawodników pod względem sprawności fizycznej.
Zobacz również:
Zabawy ożywiające na rozgrzewkę
Pomysł na atrakcyjną rozgrzewkę – zabawa ruchowa „kot i mysz”
Zabawa ruchowa „Berek numerowany”
Czas na rozgrzewkę – zabawa ruchowa „Złodziej skarbów”
Berek lawina z piłkami, czyli idealna propozycja na letnie zajęcia ruchowe
3. SZYBCY I WŚCIEKLI
ORGANIZACJA
⦁ Dwóch zawodników stoi między pachołkami (bramki).
⦁ Bramki o różnych szerokościach.
⦁ Grupa wiekowa: od 7 lat
SPRZĘT
⦁ Kolorowe pachołki (przynajmniej dwa kolory)
PRZEBIEG
⦁ Na komendę głosową: „czerwony” lub „zółty” – zawodnik musi strącić ręką pachołek ze wskazanym kolorem.
⦁ Wygrywa osoba, która pierwsza wykona zadanie.
MODYFIKACJA
⦁ Strącenie pachołka w innym kolorze.
⦁ Zawodnik trzyma w ręku ringo. Na sygnał trenera (kolor), ćwiczący zakłada ringo na pachołek.
WSKAZÓWKI/UWAGI
⦁ Częste zmiany w dwójkach.
⦁ Zmniejszamy/zwiększamy bramki w zależności od grupy ćwiczebnej.
⦁ Wprowadzamy nowe kolory pachołków.
⦁ Dzieci kształtują czas reakcji, koordynację wzrokowo-ruchową.
4. ZAREAGUJ NA CZAS
ORGANIZACJA
⦁ Uczestnicy dobrani w dwójki.
⦁ Między nimi ustawiony pachołek.
⦁ Grupa wiekowa: od 7 lat
SPRZĘT
⦁ Pachołki
PRZEBIEG
⦁ Dzieci wykonują ćwiczenia wskazane przez trenera – skipy, podskoki, pajacyki.
⦁ Na sygnał – „czas”, zawodnicy muszą dotknąć pachołka.
⦁ Wygrywa osoba, która pierwsza wykona zadanie.
⦁ Możemy wprowadzić różne formy ruchu (po komendzie „czas”) – biegnij do trenera, dotknij ściany itd.
MODYFIKACJA
⦁ Muzyka w tle, zawodnicy poruszają się dookoła pachołka. Wyłączona muzyka – ćwiczący dotykają pachołka. Wygrywa osoba, która pierwsza wykona zadanie.
WSKAZÓWKI/UWAGI
⦁ Częste zmiany w dwójkach.
⦁ Dbamy o bezpieczeństwo podczas zabawy.
⦁ Dzieci kształtują czas reakcji, koordynację wzrokowo-ruchową.
Na koniec, kilka ćwiczeń w parach prosto z Las Vegas (mieścina gdzieś daleko w Ameryce).
Szukasz profesjonalnych ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych?
Chcesz mieć wszystkie materiały zawsze pod ręku?
Nie trać czasu, zamów książkę “90 gier i zabaw ruchowych z piłką”, e-book “120 pomysłów na atrakcyjną rozgrzewkę dla dzieci” , a będziesz zawsze przygotowany do zajęć ruchowych!
Zajrzyj do mojego sklepu po więcej publikacji.