Rozgrzewka gimnastyczna ma charakter interdyscyplinarny, znajduje zastosowanie we wszystkich dziedzinach kultury fizycznej. W skład rozgrzewki wchodzą najczęściej ćwiczenia kształtujące, wykorzystywane w lekcjach wychowania fizycznego i we wszystkich dyscyplinach sportowych.
Co to jest rozgrzewka?
Rozgrzewka jest to seria krótkich ćwiczeń mających na celu przygotować organizmu do wysiłku.
Jest podstawowym elementem każdej lekcji wychowania fizycznego. Głównymi celami rozgrzewki są:
- pobudzenie organizmu do wysiłku fizycznego
- rozgrzanie mięśni, zwiększenie ruchomości w stawach
- pozytywna motywacja do ćwiczeń
Przygotowanie organizmu ujmowane bywa najczęściej w dwóch aspektach-psychicznym i fizjologicznych. W sferze psychicznego przygotowania powinno się znaleźć kształtowanie poprawnych wyobrażeń ideomotorycznych, niezbędnych i stosowanych do korekty ruchów. W aspekcie fizjologicznego przygotowania organizmu uwzględniana zostaje najczęściej sprawność funkcjonowania narządów wewnętrznych i poszczególnych układów (nerwowy, mięśniowy, krążenia, oddychania, pokarmowy, kostno-stawowy).
W obrębie układu oddechowego zauważalny jest wzrost pojemności życiowej płuc, wzrost przemiany wentylacyjnej płuc i czynności oddechowej płuc. Przyspieszenie krążenia krwi przyczynia się do lepszego ukrwienia mięśni. Podczas rozgrzewki wzrasta ogólna ciepłota ciała, wymuszone zostają procesy termoregulacyjne, którymi kieruje układ nerwowy.
Skrócona rozgrzewka gimnastyczna trwa około 8-10 minut, obejmuje zestaw ćwiczeń:
9 zasad, które powinny być przestrzegane podczas rozgrzewki:
- Zasada wszechstronności – zaangażowanie wszystkich grup mięśniowych
- Zasada krzywej natężenia wysiłku – krzywa wysiłku na lekcji wychowania fizycznego powinna narastać stopniowo (apogeum w części głównej)
- Zasada stopniowania trudności-przechodzimy od łatwego do trudniejszego, od ćwiczenia prostego do bardziej złożonego
- Zasada zmienności pracy mięśni-zmiana pracy dynamiczną ze statyczną, pracy siłowej z rozluźniającą, pracy koncentrycznej z ekscentryczną
- Zasada zmienności pobudzania i hamowania korowych ośrodków nerwowych
- Zasada zmienności pobudzenia nerwowego-od wielkości i siły pobudzenia nerwów obwodowych zależy liczba angażowanych jednostek motorycznych w pojedynczych mięśniach lub grupach mięśniowym
- Zasada zmienności pozycji wyjściowych-przechodzenie z pozycji wyjściowych wysokich do średnich i niskich
- Zasada ciekawości i atrakcyjności ćwiczeń – stała modyfikacja ćwiczeń w zależności od grupy ćwiczebnej oraz warunków bazowych
- Zasada korekcji postawy i poprawności wykonywania ćwiczeń.
Pamiętaj, aby stale modyfikować rozgrzewkę, ciągle wprowadzaj nowe ćwiczenia oraz zmieniaj sposób ustawienia uczniów. Monotonne i „sztampowe” rozgrzewki są nieefektywne, a co się z tym wiąże mało atrakcyjne dla uczestników. Bądź kreatywny, to od Ciebie zależy czy zajęcia będą ciekawe, innowacyjne, zgodne z celem lekcji.
Zobacz koniecznie wcześniejsze wpisy z rozgrzewkami:
Zabawa w sam raz na rozgrzewkę – nałóż talerzyk na piłkę
Koniec nudnych rozgrzewek. Rozgrzejmy maluchów na wesoło
Jak przeprowadzić efektywną rozgrzewkę ogólnorozwojową
Ćwiczenia kształtujące podstawowym elementem rozgrzewki gimnastycznej
Czy rozgrzewka musi być nudna? Bądź kreatywny, zmień to!
Gry i zabawy ruchowe jako podstawa rozgrzewki ogólnorozwojowej