Jaka część treningu/lekcji jest najtrudniejsza w organizacji? Najtrudniejsza dla nas. Śmiem stwierdzić (z dużą pewnością), że rozgrzewka. Czemu? Bo jest integralną częścią każdych zajęć ruchowych, stosowana ciągle w tej samej formie może znudzić każdego, nawet największych pasjonatów sportów. Większość z nas prowadzi setki godzin zajęć ruchowych rocznie, co za tym idzie tyle samo rozgrzewek. To kluczowa część treningu, która wprowadza naszych podopiecznych do celu głównego. O ile w młodszych klasach jest łatwo (co byśmy nie zrobili, dzieciaki i tak chętnie ćwiczą), to w starszych klasach (VIII klasy szkoły podstawowej) napotykamy opór. Nie tylko do rozgrzewek, ale opór do wszystkiego 🙂 I tu zaczynają się schody… po których łatwo możemy wejść pod jednym warunkiem – musimy być kreatywni, modyfikować swoje działania, być elastyczni, co ważne, musimy zaskoczyć dzieci czymś nowym. I nie piszę tu o wymyślaniu na nowo koła, a wprowadzeniu  nawet drobnych modyfikacjach, użyciu dodatkowego sprzętu sportowego, przestawieniu sprzętu sportowego, zmiany kierunku biegu – wszystko to wartość dodana.

Co to jest rozgrzewka?

Rozgrzewka jest to seria krótkich ćwiczeń mających na celu przygotować organizm do wysiłku.

Jest podstawowym elementem każdej lekcji wychowania fizycznego/treningu piłki nożnej. Głównymi celami rozgrzewki są:

  • pobudzenie organizmu do wysiłku fizycznego
  • rozgrzanie mięśni, zwiększenie ruchomości w stawach
  • pozytywna motywacja do ćwiczeń

Przygotowanie organizmu ujmowane bywa najczęściej w dwóch aspektach-psychicznym i fizjologicznych. W sferze psychicznego przygotowania powinno się znaleźć kształtowanie poprawnych wyobrażeń ideomotorycznych, niezbędnych i stosowanych do korekty ruchów. W aspekcie fizjologicznego przygotowania organizmu uwzględniana zostaje najczęściej sprawność funkcjonowania narządów wewnętrznych i poszczególnych układów (nerwowy, mięśniowy, krążenia, oddechowy pokarmowy, kostno-stawowy).

Rozgrzewkę w 4 stacjach wykorzystałem podczas treningu z chłopcami z rocznika 2010. W drugiej części rozgrzewki wprowadziłem piłki (prowadzenie piłki różnymi sposobami) przechodząc płynnie do części głównej treningu.

Rozgrzewkę w 4 stacjach możemy dowolnie modyfikować w zależności od potrzeb.

Nie ma nic gorszego od bezmyślnego kopiowania 1:1 ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych. Pamiętajmy o tym, że to co w danej grupie sprawdza się doskonale, w innej może być niewypałem. To normalne, każda grupa ćwiczebna jest inna, powinniśmy to uwzględnić podczas planowania zajęć ruchowych.

Dlaczego warto wykorzystać rozgrzewkę w 4 stacjach?

  • Duża intensywność, wszyscy zawodnicy są  w ruchu
  • Odpowiednia forma rozgrzewki w dużej grupie dzieci
  • Duże możliwości modyfikacji (z piłkami, ciągłymi przejściami między stacjami)
  • Wykorzystanie dodatkowego sprzętu sportowego
  • Kształtujemy wszechstronną sprawność fizyczną

Poniżej opisałem rozgrzewkę w 4 stacjach, możecie dodać inne zadania ruchowe, inaczej rozstawić sprzęt sportowy, pełna dowolność.

ORGANIZACJA

  • Zawodnicy podzieleni na 4 rzędy.
  • Przed każdym rzędem ustawiony sprzęt sportowy.

PRZEBIEG

  • I stacja – bieg do stożków (1), krok odstawno-dostawny (2), bieg do pachołków (3), sprint przód-tył-przód (4), powrót na koniec rzędu (4).
  • II stacja – bieg do pachołków, slalom (1), powrót na koniec rzędu (2).
  • III stacja – bieg do tyczek ustawionych na podłożu (1), podskoki obunóż (2), powrót na koniec rzędu (3).
  • IV stacja – ćwiczenia na drabince koordynacyjnej (2), powrót na koniec rzędu (3).

Przykładowe ćwiczenia z wykorzystaniem drabinki koordynacyjnej:

obunóż w przód

trening-piłki-nożnej-ćwiczenia-z-użyciem-drabinki-koordynacyjnej3-300x74 (1)

naprzemianstronne LN i PN

trening-piłki-nożnej-ćwiczenia-z-użyciem-drabinki-koordynacyjnej2-300x75

bokiem obunóż

trening-piłki-nożnej-ćwiczenia-z-użyciem-drabinki-koordynacyjnej-300x62

obunóż-LN-obunóz-PN-obunóż-LN

trening-piłki-nożnej-ćwiczenia-z-użyciem-drabinki-koordynacyjnej5-300x69

bokiem naprzemianstronne

trening-piłki-nożnej-drabinka-300x73

obunóż-rozkrok-obunóż

trening-piłki-nożnej-300x136

obunóż 2 szczebelki w przód-obunóż 1 szczebelek w tył-2 w przód-1 w tył
trening-piłki-nożnej-ćwiczenia-z-użyciem-drabinki-koordynacyjnej3-300x74 (1)

obunóż przód-obunóż-do prawego boku-przód-prawy bok

trening-piłki-nożnej-ćwiczenia-z-użyciem-drabinki-koordynacyjnej6-300x133

jw. lewy i prawy bok

trening-piłki-nożnej-ćwiczenia-z-użyciem-drabinki-koordynacyjnej-7-300x164

podskoki slalomem

trening-piłki-nożnej-drabinka-2-300x124

Ćwiczenia dla zaawansowanych grup:

WSKAZÓWKI/UWAGI

  • Następny zawodnik zaczyna zadanie ruchowe, kiedy poprzednik wraca do swojego rzędu.
  • Po 3-4′ zawodnicy zmieniają stację (zawodnicy z I stacji przechodzą do II, II-III, III-IV, IV-I).
  • W innej wersji – zawodnik po wykonaniu zadania przechodzi do kolejnej stacji.
  • W zależności od celu treningu wprowadzamy piłki (prowadzenie/kozłowanie piłki).
  • Podczas powrót do rzędu zawodnicy wykonują dodatkowe ćwiczenia (krążenia RR, skipy, podskoki etc.).

Zobacz koniecznie wcześniejsze wpisy z rozgrzewkami:

Zabawa w sam raz na rozgrzewkę – nałóż talerzyk na piłkę
Jak przeprowadzić efektywną rozgrzewkę ogólnorozwojową
Ćwiczenia kształtujące podstawowym elementem rozgrzewki gimnastycznej
Rozrzewka gimnastyczna – jakie są głowne zadania i cele?
Czy rozgrzewka musi być nudna? Bądź kreatywny, zmień to!
Gry i zabawy ruchowe jako podstawa rozgrzewki ogólnorzwojowej

Rozgrzewkę z 4 stacjami możemy wykorzystać w jeszcze inny sposób. Prostsza forma, mniejsza liczba stacji oraz zabawa ożywiająca, czyli to co młodsze dzieci lubią najbardziej. „Berek zadaniowy z piłką” doskonale sprawdza się w również w starszych grupach.

BEREK ZADANIOWY Z PIŁKĄ

ORGANIZACJA

  • Uczestnicy prowadzą/kozłują piłkę na wyznaczonym polu.
  • Kilku wyznaczonych berków z kolorowymi koszulkami.
  • Dodatkowy sprzęt: 3 stacje (ustawione za polem zabawy) – drabinka koordynacyjna, płotki treningowe, pachołki.

PRZEBIEG

  • Berek musi dotknąć uciekającego z piłką.
  • Złapany wybiega poza pole zabawy, następnie wykonuje dodatkowe zadanie ruchowe (ćwiczenia na drabince koordynacyjnej, skoki przez płotki, bieg slalomem).
  • Zawodnik po wykonaniu zadania wraca na pole zabawy.

WSKAZÓWKI/UWAGI

  • Liczba berków w zależności od grupy ćwiczebnej (poziom umiejętności, liczebność).
  • Uciekający po złapaniu biegnie do najbliższej stacji (I, II, III).
  • Zawodnik nie może wykonać 2 razy z rzędu tego samego zadania ruchowego (za każdym razem biegnie do innej stacji).
  • Berek nie może czekać przy linii końcowej na uciekającego, który wraca na pole zabawy.
  • Zwracamy uwagę na bezpieczeństwo podczas zabawy – następny zawodnik rozpoczyna ćwiczenie, kiedy poprzednik skończy zadanie.
  • Zawodnik bez piłki (utrata kontroli nad piłką, wyjście poza pole zabawy) jest automatycznie złapany.
  • Możemy wprowadzić dodatkowe stacje lub inny sprzęt sportowy.
  • Częste zmiany berków.

Sami widzicie, że możliwości jest wiele, wszystko zależy celu treningu, liczebności grupy, warunków bazowym. I przede wszystkim od naszego zaangażowania oraz kreatywności. To tyle i aż tyle. Bawmy się formą, eksperymentujmy, kreujmy naszą treningową rzeczywistość na nowo. Liczę, że dzięki moim propozycjom nie usłyszycie od dzieci magicznego zdania -„znooowu rozgrzewka, znowuuu to samo…”.

Trzymajcie się, piątka!


Szukasz profesjonalnych ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych?
Chcesz mieć wszystkie materiały zawsze pod ręku?
Nie trać czasu, zamów książkę “90 gier i zabaw ruchowych z piłką”, e-book “120 pomysłów na atrakcyjną rozgrzewkę dla dzieci” , a będziesz zawsze przygotowany do zajęć ruchowych!

Zajrzyj do mojego sklepu po więcej publikacji.

This will close in 0 seconds


Facebook Like Box provided by plumber orange county