Gra na 6 bramek z ryzykiem – to świetna forma gry, w której możemy zaobserwować czy nasi zawodnicy są skłonni do podejmowania ryzyka, czy wolą bezpieczną/asekuracyjną grę. Zasady gry są proste – 2 duże bramki, 4 małe bramki na rogach, różna punktacja za bramki – ryzykanci najwięcej zyskują, ale także mogą wiele stracić. Który zawodnik podejmie ryzyko?

Zatrzymajmy się na chwilę, zastanówmy się jakich zawodników potrzebujemy? Jakie cechy charakteru są najbardziej pożądane podczas uprawiania sportu? Jaki jest NASZ model mistrza sportowego?

Każdy z nas ma ulubiony profil zawodnika. Nie ukrywam, że poszukuję szybkich zawodników (skrzydłowych), zwinnych, o wysokich umiejętnościach techniczno-taktycznych, przygotowanych mentalnie do uprawiania sportu. To mentalność zawodnika decyduje o tym, czy zawodnik wytrwa w procesie treningowym przez wiele lat, czy potrafi opanować nerwy na boisku, czy jest odporny na stresowe sytuacje na meczu, czy jest skoncentrowany na wskazanych celach, czy podejmuje słuszne decyzje podczas gry.

Oczywiście, w każdej drużynie muszą być zawodnicy o różnych predyspozycjach, zespołu nie stworzę z samych skrzydłowych (tak, moja ulubione pozycja na boisku). Nie jest możliwym zbudowanie zespołu na bazie zawodników o tych samych uwarunkowaniach, predyspozycjach. W każdej drużynie muszą być liderzy, osoby które swoich charakterem „pociągną” zespół w każdych warunkach meczowych. Trening mentalny to osobny dział, który przez wielu uważany jest za równie ważny jak trening techniki, taktyki, motoryczny.

Grę na 6 bramek z ryzykiem poznałem na szkoleniu Football Lab “Rozwój decyzyjny w procesie szkolenia zawodnika” (Warszawa, 07.12.2019 r). Wykorzystałem ją podczas swojego treningu, dostosowałem zasady gry do swojej grupy (Łódzka Akademia Futbolu, rocznik 2010). Na tym etapie szkolenia skupiam się na nauczaniu działań grupowych – gra po trójkącie, wsparcie zawodnika z piłką, krycie zawodników bez piłki, podwajanie oraz nauczaniu działań zespołowych – geometria ataku, szerokość i głębia ataku (kategoria Orlik).

Podczas opisanej gry możemy zaobserwować, którzy zawodnicy chętniej podejmują ryzyko, są pewni swoich umiejętności, mają cechy przywódcze (wykonawca rzutu karnego). Bez ingerencji trenera, pełna decyzyjność zawodników. Możemy w przerwach wprowadzić elementy „coachingowe”, naprowadzić zawodników, zasugerować pewne rozwiązania, ale nigdy nie nakazać z góry określonych zachować na boisku.


Gra na 6 bramek z ryzykiem

ORGANIZACJA

  • Zawodnicy podzieleni na dwie drużyny (4v4, 5v5, 6v6 etc.).
  • 4 małe bramki (bazooka) ustawione na rogach.

PRZEBIEG

  • Gra 4v4, 5v5, 6v6.
  • Drużyna zdobywa 1 pkt przy zdobytym golu na dużą bramkę, 2 pkt za celne uderzenie bez przyjęcia do małej bramki.
  • Dodatkowe zasady – 3 niecelne uderzenia to rzut karny, niecelne uderzenie piłki do małej bramki -2 pkt.
  • Zawodnik, który nie strzeli rzutu karnego schodzi z pola gry na 2′.
  • Wygrywa drużyna, która zdobędzie więcej bramek w wyznaczonym czasie.

WSKAZÓWKI/UWAGI

  • Uderzenia niecelne liczone tylko, kiedy piłka wyjdzie na aut bramkowy.
  • Przyznanie rzutu karnego równoznaczne jest z zerowaniem niecelnych uderzeń.
  • Niecelne uderzenie oraz obrona przez bramkarza rzutu karnego powoduje zejście zawodnika, który wykonywał „jedenastkę”.
  • Zawodnicy sami decydują, kto wykonuje rzut karny.
  • Brak celnego uderzenia do bramki podczas rzutu karnego zalicza się do niecelnych uderzeń dla drużyny przeciwnej.
  • Podczas gry możemy zaobserwować inteligencje zawodników (np. rozegranie akcji, która przyniesie 2 pkt, puszczenie piłki toczącej przez bramkarza/obrońcy na aut bramkowy – drużyna broniąca zalicza sobie niecelne uderzenie przeciwnika etc.).

Zawodnik na bazie informacji o ryzyku (-2 pkt za niecelne uderzenie do małej bramki, niewykorzystany rzut karny – zejście z boiska na 2′, 3 niecelne uderzenia – rzut karny dla drużyny przeciwnej) podejmuje decyzję, biorąc pod uwagę konsekwencje złego wyboru.

Inteligentny zawodnik nie tylko podejmuje słuszne decyzje, ale także potrafi dobrać odpowiednią technikę do danej sytuacji boiskowej. Przykładów inteligentnego zachowania zawodnika podczas opisanej gry:

-puszczenie piłki na aut bramkowy – bramkarz nie chwyta w ręce/nie przyjmuje piłki toczącej się do niego, puszczą ją na aut bramkowy. W grze właściwej zachowanie bramkarza/obrońcy jest zgoła inne (wyprowadzenie piłki, przyspieszenie gry). W grze zadaniowej na 6 bramki lepszą/słuszną decyzją jest puszczenie piłki – niecelne uderzenie przeciwnika.

-szukanie pozycji, podanie piłki do zawodnika, który ustawiony jest przy małej bramce (2 pkt). Zawodnicy wychodzą z kontratakiem, tak prowadzą szybki atak, żeby zdobyć 2 pkt.

-decyzja uderzyć do małej bramki czy przyjąć piłkę, kontynuować grę. Zawodnik podejmuje decyzje w sytuacjach meczowych. Uderzenie z nieprzygotowanej pozycji wiąże się z ryzykiem utraty 2 pkt.

-współpraca w zespole – zawodnicy komunikują się podczas gry (często tego brakuje, jest cisza na boisku), wybierają bezpieczną/ryzykowną strategię.

-za każdym razem inne sytuacje boiskowe wpływają wpływają na jakość podejmowanych przez zawodnika decyzji i ich wykonanie.

Prawidłowe postrzeganie zmieniających się sytuacji na boisku wymaga od dzieci szerokiego pola widzenia. To w dużej mierze zależy od poziomu percepcji i antycypacji – obliguje to zawodników do adekwatnej reakcji, odpowiedniego położenia ciała, obserwacji przestrzeni boiskowej. Zawodnicy muszą na polu gry współpracować ze sobą, swoim wyjściem na pozycję (gra za 1 pkt lub za 2 pkt) gracz daje sygnał partnerowi o możliwości zagrania piłki na wolną przestrzeń, zgodnie z aktualną sytuacją boiskową.

Podczas gry dochodzi do wielu niecodziennych sytuacji boiskowych np. zawodnik z drużyny czerwonej wykonuje rzut karny, niecelnie uderza do bramki (jego drużyna ma już 2 niecelne uderzenia), zawodnik musi zejść na 2′, a przeciwnik wykonuje rzut karny. Przestrzelony rzut karny powoduje brak zdobytej bramki, zejście zawodnika, rzut karny dla drużyny przeciwnej. Kto podejmie ryzyko wykonania rzutu karnego? Kto jest na tyle silny psychiczne, pewny swoich umiejętności (rzut karny celowo ustawiłem z dalszej odległości)? Bez nakazów, wskazywania przez trenera wykonawcę rzutu karnego, zawodnicy sami decydują o własnym losie. Prosta sytuacja na boiska, a daje nam, trenerom, wiele do myślenia. Możemy zaobserwować, kto jest liderem, a kto chowa się w cieniu, boi się ryzyka lub nie czuję się na tyle pewnie, żeby przekonać pozostałych, że to właśnie ON wykorzysta „jedenastkę”. Zawodnik, który boi się własnego cienia nie ma szans na pełny rozwój piłkarski, podejmuje gorsze decyzje ma boisku, wolniej reaguje na sytuacje boiskowe.


 Szukasz profesjonalnych ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych?
Chcesz mieć wszystkie materiały zawsze pod ręku?
Nie trać czasu, zamów książkę “90 gier i zabaw ruchowych z piłką”, e-book “120 pomysłów na atrakcyjną rozgrzewkę dla dzieci” , a będziesz zawsze przygotowany do zajęć ruchowych!

Zajrzyj do mojego sklepu po więcej publikacji.

This will close in 0 seconds


Facebook Like Box provided by plumber orange county