Trening piłki nożnej dla najmłodszych dzieci – po jakim czasie widać pierwsze postępy dziecka?
Wielu rodziców przyprowadza swoje dzieci, licząc na sportowy rozwój swojej pociechy. Czasem główną pobudką są niespełnione ambicje rodziców-„mi się nie udało, to może mojemu dziecku się powiedzie?”. Dziecko przychodząc na trening nie jest w ogóle zainteresowane aktywnością fizyczną, jest znudzone. Oczywiście, staram się ze wszystkich sił zmotywować dziecko, ale niejednokrotnie mi się nie udaję. Mam się za to winić? Staję przed dylematem: czy więcej czasu poświęcić nowemu dziecku, czy skupić się na pozostałej grupie, nie zatrzymując ich postępu. Czasem, ciężko to pogodzić. Wybieram grupę…
Praca z najmłodszą grupą (4-6 lat) wymaga dużo cierpliwości, bardzo dużo… Tak, czasami mam treningi, kiedy mam dość, kiedy nie mam już siły. W myślach przeklinam wszystko, chciałbym chwili spokoju, bez hałasu. Każdy ma gorszy dzień w pracy, tak? Przychodzi kolejny trening, kolejne gry i zabawy, ćwiczenia-radość i zadowolenie dzieciaków i już wiem, dlaczego uwielbiam tą pracę.
Często rodzice dzwonią do mnie z zapytaniem, czy mogą przyprowadzić dziecko, które skończyło właśnie 3 lata. Zapraszam rodziców na trening, ale informuję ich, że w grupie ćwiczą dzieci w wieku 5-6 lat, dwa lata różnicy na tym etapie rozwoju dziecka to przepaść… W większości przypadków mam rację Dziecko nie potrafi się skupić, nie rozumie reguł gier i zabaw, jest w „innym” świecie, nie zainteresowane zajęciami. Czy jest to regułą? Niekoniecznie, 5-letnie dziecko też ma problemy ze skupieniem, jest rozkojarzone, a wielokrotnie do przyjścia na trening zostało zmuszone przez rodzica, to widać jak na dłoni…
Wiek 5-6 lat to I apogeum motoryczności, TO W TYM OKRESIE DZIECKO ROBI NAJWIĘKSZE POSTĘPY!
Po kilku tygodniach treningów, dzieci robią niesamowite postępy. Po 2-3 miesiącach, niektórych dzieci wręcz nie poznaję. Jednak nie każde dziecko rozwija się w równie szybkim tempie. Niektóre dzieci od razu robią duże postępy, inne potrzebują czasu, aby zaaklimatyzować się w grupie, poznać ćwiczenia oraz ogólne zasady treningu. Jeden trening i ciche, nieśmiałe dziecko zaczyna wykonywać ćwiczenia, jak nigdy przedtem, to niesamowite…
Z czym na początku dzieci mają najwięcej problemów?
Dziecko potrzebuje czasu, aby zapoznać się z podstawowymi zasadami panującymi na treningu. W grupie, gdzie jest duża liczba nowych dzieci, unikam gier i zabaw z rywalizacją. Maluchy potrafią łatwo się zniechęcić, dlatego często podkreślam, że podczas zabaw wszyscy wygrywają.
Dowiedz się, jak wprowadzić dziecko do nowej grupy ćwiczebnej.
W wieku 5-6 lat koordynacja ruchowa jest dziecka jest słabo rozwinięta, co nie znaczy, że należy o niej zapominać, wręcz przeciwnie! Wielu ekspertów z zakresu kultury fizycznej zaleca, aby koordynację ruchową kształtować w wieku 10-12 lat, gdyż jest to okres, w którym dzieci potrafią skoordynować ruchy, połączyć kilka elementów ruchowych. Nie zgadzam się z tym poglądem, od samego początku w swoich treningach wprowadzam ćwiczenia z użyciem drabinki koordynacyjnej. Zaczynam od najprostszych ćwiczeń, stopniowo przechodzę do bardziej skomplikowanych. Efekty są zadziwiające, po kilku treningach dzieci nie mają problemów z wykonaniem nawet trudniejszych poleceń.
Praca z maluchami ciągle zaskakuje, nigdy nie wiem, czego się spodziewać, czy ćwiczenia, które wymyślam będą atrakcyjne dla dzieciaków. Ciągle eksperymentuję, próbuję nowych rozwiązań, nowych zabaw. Natychmiast otrzymuję informację zwrotną, czy zajęcia są atrakcyjne, czy warto coś zmienić, zmodyfikować.
Największą porażką trenera/instruktora są nudne i schematyczne zajęcia. Bądźcie kreatywni, a rutyna nigdy Was nie dopadnie!
Po pierwszych zajęciach wielu rodziców pyta się, czy jego dziecko „nadaje” się do zajęć. Na początku mojej pracy zawodowej skreśliłem kilku uczniów, co było wielkim błędem, wynikającym z braku doświadczenia w pracy z przedszkolakami. Tak jak wyżej napisałem, nie jesteśmy wstanie przewidzieć, kiedy nastąpi duży postęp dziecka, czasami przychodzi to w najmniej oczekiwanym momencie.