Gry z powracającymi obrońcami to moje ulubione środki treningowe, które wykorzystuję w kategorii Orlik. Fragment gry z powracającymi obrońcami często występują w grze 7×7, jest to realne środowisko meczowe, które możemy wykorzystać w jednostce treningowej.

W obecnym mikrocyklu skupiam się na fazie obrony, tworzę środowisko treningowe, w którym obrońcy są w przewadze lub równowadze liczebnej na małej przestrzeni. Zgodnie z nowym Programem Szkolenia PZPN w obecnym mikrocyklu preferowane sytuacje boiskowe to 2×2 lub 2×3.

Podczas jednostki treningowej zawodnicy muszą wyrobić sobie nawyk agresywnego odbioru piłki (w ramach przepisów gry w piłkę nożną), nie ma miejsca na odpuszczanie, udawany pressing (tak nazywam brak 100% zaangażowania w odbiór piłki). Od pewnego czasu  na moich treningach w każdej grze zawodnicy liczą punkty, przygotowuję ich  mentalnie do ciągłej pracy w obronie. Przegrana drużyna ma dodatkowe zadanie, a uwierzcie mi na słowo, nic tak ich nie motywuje jak wygrana i… przeciwnicy sprzątający sprzęt sportowy/bramki po treningu. Sztuczna motywacja, ale w dzisiejszych czasach trudno znaleźć dziecko, które ma wrodzoną mentalność do ciągłej pracy, poświęca się w obronie, jest w 100% skoncentrowane na odbiorze piłki.

Na co zwracamy uwagę w fazie obrony?

✅ odpowiednie ustawienie ciała względem przeciwnika

✅ agresywny doskok do przeciwnika

✅ atak na przeciwnika, zanim ten opanuje piłkę

✅ niedopuszczenie do oddania uderzenia w polu karnym, spychanie przeciwników w sektory boczne boiska

✅ skrócenie i zawężenie pola gry (łatwiej jest bronić na mniejszej przestrzeni)

✅ asekuracja defensywna, współpraca obrońców

✅ główny cel – odbiór piłki!

Poniżej opisuję przykładowy środek treningowy w fazie obrony, który wykorzystałem ostatnio podczas jednostki treningowej z zawodnikami z rocznika 2012 (Orlik E1).

Gra 2×2 + br + powracający obrońca

ORGANIZACJA

  • zawodnicy rozstawieni zgodnie z grafiką (bramkarz, dwóch stałych obrońców, powracający obrońca, dwóch napastników
  • dwie małe bramki (mogą być ustawione pachołki) imitują zawodników na pozycji 7,11.

PRZEBIEG

  • zawodnicy rozpoczynają grę 2×2+br+powracający obrońca, zadaniem atakujących jest finalizacja akcji
  • w momencie rozpoczęcia akcji przez napastników, niebieski zawodnik wraca do linii obrony, wspomaga 2 stałych obrońców
  • po odbiorze piłki, uderzenie do dwóch małych bramek lub podanie piłki do trenera.

WSKAZÓWKI/ORGANIZACYJNE

  • każda akcja trwa max 10 sekund
  • po każdej akcji wchodzą następni zawodnicy
  • akcja trwa do momentu strzelenia bramki, wyjścia piłki poza pole gry lub po upływie 10s (dodatkowa presja czasu)
  • zawodnicy po akcji schodzą przy linii bocznej (nie przeszkadzają kolejnym zawodnikom)
  • po 5 minutach zamiana ról, zawodnicy zamieniają miejsca zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara.

Coaching points:

-doskok, zatrzymanie, odbiór piłki

-asekuracja defensywna, współpraca dwóch stoperów i wracającego obrońcę

-reakcja po odbiorze piłki, podanie do zawodnika nr 7 lub 11

-szybki powrót obrońcy, wsparcie obrońców, opóźnienie gry

-obserwacja pola gry, reakcje po odbiorze piłki (rozszerzenie gry do zawodników 7,11 – uderzenie do bramek)

Zadaniem zawodników w fazie obrony jest odbiór piłki, ich zadaniem jest niedopuszczenie za wszelką cenę do oddania strzału z pola karnej (czerwona strefa).

Najczęstsze błędy w grze 2×2+br+powracający obrońca 

-brak asekuracji defensywnej, wygrany pojedynek z stoperem równoznaczny jest z wejściem napastnika do pola karnego.

-pójście na tzw. raz, wysokie wyjście obrońcy, brak komunikacji między stoperami i wracającym obrońców

-złe ustawienie ciała względem napastników, błędy techniczne po odbiorze piłki

Niewątpliwą zaletą środka treningowej jest uniwersalność (do wykorzystania w każdych warunkach oraz grupie). Przy dużej liczbie zawodników na treningu możemy grę zmodyfikować do 3×3+br+2 powracających obrońców. Kluczowe jest stworzenie środowiska treningowego, które sprzyja obrońców (przewaga lub równowaga liczebna). W obronie nie ma miejsca na kompromisy, celem gry jest odbiór piłki, zabezpieczenie własnej bramki, więc wszystkie nasze działanie powinny być ukierunkowane na przechwycie. I zgadzam się z tezą, że łatwiej nauczać bronić niż atakować. Co nie zmienia faktu, że obrońca ma za zadanie nie tylko bronić, ale także budować grę, podejmować decyzje po odbiorze piłki.

Pamiętajmy, że każdy trener ma swoją wizję gry, nikt nie ma monopolu na jedną właściwą i niepodważalną wiedzę. I to jest piękne! Za to kocham piłkę nożną – nie da jej się kontrolować w 100%, nigdy nie wiem czy, to co robię przynosi maksymalne efekty w mojej drużynie, ale trzymam się swojego pomysłu, bo tylko wtedy mogę sobie spojrzeć z czystym sumieniem w lustro.

Zawsze powtarzam swoim zawodnikom, że na własnej połowie jest bezpieczeństwo, a na połowie przeciwnika kreatywność i szaleństwo. Bez kompromisów.

Do zobaczenia na boisku!


Szukasz profesjonalnych ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych?
Chcesz mieć wszystkie materiały zawsze pod ręku?
Nie trać czasu, zamów książkę “90 gier i zabaw ruchowych z piłką”, e-book “120 pomysłów na atrakcyjną rozgrzewkę dla dzieci” , a będziesz zawsze przygotowany do zajęć ruchowych!

Zajrzyj do mojego sklepu po więcej publikacji.

This will close in 0 seconds


Facebook Like Box provided by plumber orange county