konspekt-lekcji-150x150Jak napisać prawidłowy konspekt lekcji wychowania fizycznego?
Konspekt lekcji jest to rzetelny opis przebiegu zajęć, pomagający nauczycielowi/trenerowi właściwie przeprowadzić zajęcia dydaktyczne.

Pamiętaj, że konspekt musisz pisać „pod siebie”. Wiem, że wykładowcy często mają swoje wytyczne odnośnie prawidłowego planu metodycznego. Nie muszą mieć racji, każdy konspekt jest prawidłowy, jeśli tylko jest pomocny w przeprowadzeniu lekcji. Wyrób sobie swój styl pisania, a jeśli nie wiesz od czego zacząć, zapraszam do lektury poniżej:)

Style konspektów lekcji są różnorodne, zależą od indywidualnych potrzeb nauczyciela, pomimo to w każdym z nich występują elementy wspólne:
• data, przedmiot oraz klasa, w której przeprowadzamy zajęcia;
• wyszczególniona tematyka programowa;
• wybór celów dydaktycznych;
• wybór celów wychowawczych;
• opis środków dydaktycznych;
• szczegółowy opis lekcji;
• określenie hierarchii elementów zajęć.

DLOLU
W pierwszej części konspektu znajdują się informacje dotyczące: tematu lekcji, celów ustalanych przez nauczyciela, metod i środków dydaktycznych. W kolejnej części jest szczegółowy opis przebiegu lekcji.

Narzędzia umożliwiające przygotowanie planu:
-określenie celów wychowawczych;
-znajomość programu nauczania;
-wybór odpowiednich metod pracy;
-wyznaczenie kolejności poszczególnych elementów lekcji oraz czasu trwania.

Konspekt lekcji wychowania fizycznego=plan metodyczny w ujęciu czynnościowym, który określa czynności ucznia oraz nauczyciela.

[sociallocker id=”10621″] [/sociallocker]

Konspekt lekcji wychowania fizycznego jest kluczowym narzędziem, który pomaga zaplanować jednostkę lekcyjną. Studenci oraz nauczyciele, którzy odbywają staż, często mają problemy z napisaniem prawidłowego planu.

Konspekt lekcji WF składa się z:

  • część wstępna-nauczyciel motywuje uczniów do aktywnego udziału w lekcji, podaje temat lekcji oraz sprawdza listę obecności.
  • część główna A-opisujemy ćwiczenia przygotowujące organizm do wysiłku. Nie opisujemy szczegółowo ćwiczeń i zabaw ożywiających.
  • część główna B-realizujemy zadanie główne lekcji. Również nie opisujemy szczegółowo ćwiczeń, nie wpisujemy dozowania, ilości powtórzeń etc. Dodatkowe uwagi na temat ćwiczeń wpisujemy w kolumnie-uwagi organizacyjne.
  • część końcowa-w ostatniej części zalecamy ćwiczenia mające na celu wyciszyć organizm po wysiłku. Oceniamy lekcję oraz uczestników. Namawiamy na aktywność fizyczną w czasie wolnym. Nie wiedzieć czemu, ale  część końcowa lekcji jest często pomijana przez nauczycieli. Z własnego doświadczenia wiem, że zabawy o charakterze wyciszającym pozwalają uspokoić emocję uczestników, zwłaszcza po lekcji nastawionej na rywalizację indywidualną lub grupową.

konspekt-lekcji-wf-koszykowka

Konspekt lekcji WF zbudowany jest z:

Cel główny

Jest to temat, który został zawarty w planie wynikowym.

Cele szczegółowe

Odnosimy się bezpośrednio do jednego ucznia. Opisujemy czynności jakie uczeń powinien opanować po zakończeniu jednostki lekcyjnej.

Opis czynności ucznia (docelowe i zadania)

a) docelowe-opisujemy ogólne cele, które stawiamy uczniowi. Używamy słów: poprawi, pobudzi, zapozna się etc.

b) zadania-nie piszemy „uczeń”. Formułujemy cele i zadania, które uczeń powinien wykonać.

Opis czynności nauczyciela

Nie piszemy „nauczyciel„. Opisujemy czynności bezpośrednio związane z prowadzeniem lekcji.

Uwagi metodyczne

Wpisujemy metody, uwagi organizacyjne.

Konspekt lekcji jest planem, który można dowolnie modyfikować w czasie zajęć, biorąc pod uwagę poziom umiejętności uczniów oraz warunki bazowe.

Każda lekcja wychowania fizycznego musi być przemyślana pod względem merytorycznym oraz metodycznym. Reasumując, konspekt lekcji wf jest niezbędnym narzędziem  umożliwiającym prawidłowe przygotowanie  lekcji wychowania fizycznego.

Zobacz również:

Metodologia badań pedagogicznych – hipoteza, metody badań
Metodologia badań pedagogicznych – cel badawczy, problem badawczy, hipoteza
Moje zasady oceniania uczniów na lekcji wychowania fizycznego. Irmina z blogu SportToPestka
WF – za co trzeba, a za co nie wolno oceniać
Uczniowie powinni się bawi, czyli radosny WF bez ocen?
Koedukacyjne grupy na lekcji WF-u? Czemu nie!
Zegar tak tyka, a czas umyka. 45 minutowa lekcja to przeżytek
Jak sprawiedliwie oceniać uczniów na lekcji wychowania fizycznego?
Nie bądź służbistą. Pozwól dziecku ćwiczyć!
Bezpieczne zajęcia ruchowe, czyli jak nie dać się zwariować


Jeśli podoba Ci się wpis, śmiało polajkuj, udostępnij. Zachęcam do obserwowania mojego profilu na Instagramie pierwszytrener.pl_, na którym umieszczam fotki z meczów, treningów oraz podróży.

This will close in 0 seconds


Facebook Like Box provided by plumber orange county