Sahara za oknem, czas wziąć ze sobą parawan i iść się opalać na boisku. Nie ma to jak trening na świeżym afrykańskim powietrzu (tropikalne lato 2018), aż chce się żyć.  Dzisiaj powracam z grami i zabawami ruchowymi, będzie miło i przyjemnie, czyli witajcie w domu.

Skupię sie na zabawach orientacyjnych, które możecie wykorzystać z dziećmi w wieku 4-12 lat. Zabawy są proste w przygotowaniu, nie można ich zepsuć, chyba że się bardzo chce:) Zaczynamy od zabawy…

„Przyjmij pozycję”

Uczestnicy poruszają się po całej sali, na gwizdek przyjmują różne pozycje:

  1. pozycja nieruchoma
  2. pozycja nieruchoma w siadzie
  3. pozycja nieruchoma w leżeniu
  4. pary
  5. trójki

Po kilku rundach dodaję sygnały wzrokowe. Uczniowie przyjmowali pozycję:

-zaciśnięta pięść-utworzenie koła

-wyprostowana dłoń w górze – szereg

-dwie wyprostowane dłonie w górze – dwuszereg

-dwa palce – pary

Mierzę im czas, oprócz kształtowania szybkości, orientacji przestrzennej, zwracam uwagę na dokładność wykonania zadania. Zatrzymuję czas, kiedy wszyscy są idealnie ustawieni. Motywuję ich do poprawienia czasu, przy zachowaniu dokładności.

„Mamy tyyyyle wspolnego”

Uczniowie poruszają się po całym boisku, na sygnał dobierają się w pary. Na samym początku informuję, żeby dobrali sie w pary według jednej cechy wspólnej (przez nich wybranej) np. wg wzrostu. Potem przejmuję pałeczkę i sam wybieram wspólną cechę:

  • kolor spodenek
  • długość włosów
  • sposób uczesania
  • kolor oczu
  • kolor butów

Kombinacji jes wiele, wszystko zależy od Waszej pomysłowości. Po kilku powtórzeniach dzieci ustawiają sie w większych grupach (trójki, czwórki).

Zobacz również:
Gry i zabawy z piłkami – łap i uciekaj!
Berek z piłkami – Wasze pomysły na turbo zabawę
Zabawa ruchowa – nie bądź gapą!
Zabawa ruchowa – strażnik Texasu
Gry i zabawy orientacyjno-porządkowe nie tylko dla najmłodszych
Gry i zabawy ruchowe z piłką – przeprawa przez rzekę
Gry i zabawy ruchowe dla przedszkolaków – tajemnicza księga dzungli
Gry i zabawy ruchowe z balonami. Witaj w balonowym świecie!
Gry i zabawy ruchowe bez tajemnic – w prostocie siła!
Gry i zabawy ruchowe – zagraj w kółko i krzyżyk
Gry i zabawy ruchowe bez przyrządów – uwolnij swoją wyobraźnię
Zróbmy twórczy bałagan. Zabawa ruchowa – pole minowe
Od przedszkolaka do starszaka. Gra „Płonące wieżowce”

„Zapamiętaj swój numer”

Zabawę jest idealnie skrojona na rozgrzewkę. Dzieci (ustawione są w kole w siadzie skrzyżnym) odliczają numery od 1 do 4. Na sygnał wywołane numery, okrążają koło biegiem i zajmują swoją pozycję wyjściową. Możecie wprowadzić element rywalizacji, kto przegra stawia trenerowi obiad w Sheratonie. W kolejnych rundach bieg zastępujemy np. marszem w podporze tyłem, na czworakach, podskoki etc.

„Powódź”

Dzieci poruszają się po całym boisku, wykonują ćwiczenia rozgrzewające. Na sygnał „powódź” zajmują bezpieczne miejsce na boisku. Zabawę powtarzamy kilka razy, za każdym razem inny sposób poruszania oraz inne bezpieczne miejsce.

„1,2,3”

Do zabawy będą porzebne piłki. Zabawę możecie wykorzystać podczas lekcji z zakresu siatkówki, koszykówki, piłki nożnej, piłki ręcznej. Skupię się na popularnej „siatce”. Uczniowie przemieszczają się w dowolnym kierunku (kozłują piłkę). Na gwizdek każdy łapie piłkę i wykonuje określone ćwiczenie:

I gwizdek – odbicie górne

II gwizdki – odbicie dolne

III gwizdki – leżenie przodem w polu ataku

Na sam koniec przypominam moją ulubioną grę „Sprzątanie świata”. Dla zapominalskich jeszcze raz opisuję, jaka jest różnica między zabawą a grą:

Gra jest bardziej złożoną formą aktywności fizycznej, w której występuje element współzawodnictwa. Podział gier:
-gra ruchowa
-gra drużynowa
-zespołowa gra drużynowa

Gry i zabawy ruchowe-główne różnice

Zabawa ruchowa Gra ruchowa Gra drużynowa Zespołowa gra sportowa
Dowolna liczba uczniów Podział na równe zespoły Podział na równe drużyny Międzynarodowe przepisy określają liczbę uczestników
Brak limitu czasowego Czas trwania uzależniony od wykonania Prowadzący określa czas trwania Czas określony przez międzynarodowe przepisy
Proste formy ruchowe Proste formy ruchowe Złożone formy ruchu. Specjalizacja w zależności od zadań
Fabuła ustalan wspólnie z prowadzącym Nauczyciel ustala fabułę Przepisy są ustalane z góry, możliwa modyfikacja Międzynarodowa Federacja ustala przepisy
Oceniana jest dokładność oraz kreatywność Ocenie podlega dokładność oraz szybkość wykonania przez zespół Oceniana jest skuteczność Oceniana jest skuteczność

„Sprzątanie świata”

Każdy z nas ma swoją ulubioną grę/zabawę, która sprawdza się w każdych warunkach. Nie inaczej jest z „Sprzątaniem świata”-nie było grupy/klasy której nie podobałaby się gra/zabawa.

Dzielimy uczniów na kilka zespołów (w zależności od liczby ćwiczących). Rozkładamy cały sprzęt, jaki mamy do dyspozycji, możemy zrobić bałagan bez żadnych konsekwencji (wiecie, co mam na myśli). Na gwizdek, każdy uczestnik startuje i przynosi po 1 PRZEDMIOCIE do swojej dziupli. Musicie pilnować, aby uczestnicy nie brali więcej przedmiotów (często próbują oszukiwać :D). Wygrywa drużyna, która zbierze więcej rzeczy w swojej dziupli.

W kolejnej rundzie dodajemy punktację za każdy przedmiot.

-talerzyk 1 pkt

-pachołek 2 pkt

-szarfy 3 pkt

gry i zabawy orientacyjno porzadkowe

Mam nadzieję że skorzystacie z w/w zabaw. Czekam na Wasze propozycję, znacie mój adres mejlowy, więc śmiało piszcie. Do zobaczenia wkrótce. Aha, nie zapomnijcie zapisać się do newslettera, Pan Facebook skutecznie obcina zasięg i nie wszyscy są poinformowani o nowych wpisach. Widzimy się wkrótce!

This will close in 0 seconds


Facebook Like Box provided by plumber orange county